Banken kunnen phishing actief terugdringen

Ook als zakelijk gebruiker zult u regelmatig phishingmails in uw inbox of spamfilter aantreffen. Meestal is het wel duidelijk dat het om een nepverzoek van uw bank gaat. Maar lang niet alle mails zijn snel onderuit te halen door bijvoorbeeld slecht taalgebruik. Sommige phishingmails zijn bedrieglijk echt en brengen de ontvanger aan het twijfelen.

23 april 2012 | Door redactie

De meeste phishingmails die u binnenkrijgt, zijn overduidelijk nepmails. Daar zult u dus zeker niet intrappen. Maar er zitten ook exemplaren tussen die u aan het twijfelen brengen; alles lijkt te kloppen. De domeinnaam van de afzender, het taalgebruik, het logo, de genoemde links. Dat zijn de gevaarlijkste exemplaren. Maar wat doe je eraan? E-mailmarketingbedrijf Measuremail stelt dat verzenders – banken in dit geval – zelf wel degelijk maatregelen kunnen nemen om te voorkomen dat dergelijke mail in hun naam de deur uitgaat. Om dit aan te tonen, ontwierp het bedrijf de phishing scorecard. Hierop kunt u zien welke banken welke maatregelen hebben genomen om verzending van hengelmailtjes te voorkomen. 

40% van de klanten beschermen

Op de scorecard worden vijf technische toepassingen vermeld. Als banken die zouden implementeren, zou het voor cybercriminelen al een stuk lastiger moeten worden om hun mail van een legitiem ogend bankmailadres te sturen. De scorecard wijst in ieder geval uit dat de banken nog een begin moeten maken met het invoeren van de technische aanpassingen. Volgens Measuremail zouden banken hiermee zo’n 40% van hun klanten kunnen beschermen tegen phishingproblemen.