Campagne tegen cybercriminaliteit mkb

Minister Opstelten van het ministerie van Veiligheid en Justitie en MKB-Nederland hebben aangekondigd dat er binnenkort een campagne wordt gelanceerd om bewustzijn onder ondernemers te creëren voor cybercriminaliteit. MKB-Nederland peilde eerder al de mening van haar leden over cybercrime. Hieruit bleek dat 60% van de ondernemers zich bezorgd maakt over hun systeembeveiliging.

31 mei 2013 | Door redactie

Circa 40% van de mkb-ondernemers geeft aan vorig jaar slachtoffer te zijn geweest van phishing en computervirussen. Bijna 45% zegt de risico’s van cybercriminaliteit niet te kennen. Volgens de voorzitter van MKB-Nederland, Hans Biesheuvel, kunnen eenvoudige maatregelen al soelaas bieden. Hierbij moet u als ondernemer denken aan het regelmatig wijzigen van de wachtwoorden in uw bv en het ’s avonds uitzetten van uw Wifi.   

Campagne tegen cybercriminaliteit volgende maand van start

De campagne, Stop Cybercrime.nu genaamd, gaat volgende maand al van start. Er wordt onder meer advies verstrekt om maatregelen te nemen en de risico’s terug te dringen. Daarnaast worden informatiebijeenkomsten georganiseerd en wordt in de campagne verwezen naar vormen van ondersteuning. De campagne is een initiatief van het Nationaal Platform Criminaliteitsbestrijding en de Taskforce Criminaliteit tegen Bedrijven en wordt uitgevoerd door MKB-Nederland.