Cybersecurity verzekeren wordt steeds duurder

Het verzekeren van online risico’s wordt in de Verenigde Staten steeds duurder. De premies zijn fors gestegen doordat er in de afgelopen jaren grote aanvallen op organisaties werden gedaan. Bovendien laat de dekking van de cybersecurity-verzekeringen te wensen over.

15 oktober 2015 | Door redactie

In de afgelopen jaren zijn de premies voor de verzekeringen die organisaties kunnen afsluiten voor online schade in de Verenigde Staten flink gestegen. Verzekeraars zijn hun premies gaan verhogen na aanvallen waarbij de schade in de honderden miljoenen liep. Grote organisaties hadden gigantische schades. Bouwmarkt Home Depot had bijvoorbeeld $ 232 miljoen schade, maar kreeg maar $ 100 miljoen van zijn verzekering terug. Warenhuis Target had $ 264 miljoen schade, maar daarvan dekt de verzekering nog minder: zo’n $ 90 miljoen.

Amerikaanse trends vaak ook in Nederland zichtbaar

Vooral organisaties die veel kans lopen op een cyberaanval, vinden nu nog maar met moeite een verzekering. Van die peperdure verzekering is de dekking vaak ook nog eens afgetopt tot maximaal $ 100 miljoen. Dat is voor sommige aanvallen bij lange na niet genoeg om de geleden schade te dekken. In Amerika worden vooral zorginstellingen geconfronteerd met veel hogere premies. Dat is het geval, omdat zij veel vertrouwelijke gegevens in handen hebben. Die gegevens zijn gewild bij cybercriminelen. De boetes die zorgorganisaties aan hun klanten moeten betalen als hun gegevens op straat komen te liggen, zijn bovendien hoog. Veel Amerikaanse trends worden uiteindelijk ook in Nederland zichtbaar. Het is dus niet ondenkbaar dat uw verzekering voor cybersecurity de komende jaren flink zal stijgen.