Elke organisatie kan het slachtoffer worden van een hack. Daarbij probeert een crimineel toegang te krijgen tot de organisatiegegevens via een computer of netwerk. Bij een hack moet een organisatie snel handelen. Het Digital Trust Center (DTC), opgericht door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in 2018, raadt slachtoffers aan om snel een aantal stappen te nemen.
Een organisatie kan onder andere het slachtoffer worden van een hack door een phishing-mail, een besmette e-mail of doordat de criminelen gebruiksnamen en wachtwoorden van een e-mailaccount of contentmanagementsysteem (CMS) hebben bemachtigd. Het DTC raadt organisaties die getroffen zijn door een hack aan om de volgende stappen te nemen:
Het DTC heeft voor organisaties ook een Cyberincident Toolkit (pdf) ontwikkeld. Deze toolkit bevat naast een aantal belangrijke telefoonnummers de algemene stappen die organisaties kunnen nemen als zij getroffen zijn door cybercrime:
De missie van het DTC is om Nederlandse organisaties weerbaarder te maken tegen cyberdreigingen, van zzp'ers tot en met het grootbedrijf. Het DTC is in het leven geroepen voor organisaties die tot de niet-vitale sectoren behoren. Vitale sectoren, zoals banken, telecom-, energie en waterbedrijven, kunnen een beroep doen op het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC).
Meer informatie over cybersecurity vindt u in de toolbox Zo verbetert u de cybersecurity van uw organisatie.