De zin en onzin van een EV SSL certificaat

Zeker nu Google websites die niet adequaat beveiligd zijn, afstraft in de zoekresultaten heeft de markt voor EV SSL-certificaten een grote vlucht genomen. Maar heeft het aanschaffen van een EV SSL-certificaat meerwaarde of hebben organisaties genoeg aan een SSL-certificaat?

26 juli 2019 | Door redactie

Een goede websitebeveiliging is een vereiste. Het is dus niet vreemd dat aanbieders van het EV SSL-certificaat roepen dat organisaties dit absoluut moeten hebben. Dit certificaat laat bezoekers zien wie de eigenaar van een website is, zodat ze zeker weten dat ze bij de juiste partij zijn. Ook biedt een website EV SSL een beveiligde verbinding aan die cybercriminelen buiten de deur houdt. Een website met EV SSL-certificaat is te herkennen aan het slotje in de adresbalk, gevolgd door de naam van de eigenaar van de website. Daarmee weten bezoekers bijvoorbeeld zeker dat ze een betaling doen aan de juiste partij.

Afhankelijk van producten of diensten

Of het voor een organisatie loont om een EV SSL-certificaat aan te schaffen, hangt af van de producten of diensten die zij aanbiedt. Als de organisatie er veel waarde aan hecht om betrouwbaarheid uit te stralen, bijvoorbeeld omdat ze in de financiële sector opereert of bezoekers online aankopen kunnen doen op de website, is een EV SSL-certificaat mogelijk interessant. Een betrouwbare uitstraling kan er in dat geval voor zorgen dat bezoekers eerder zaken met de organisatie willen doen.

Certificaat heeft vooral marketingwaarde

Het EV SSL-certificaat draagt bij aan een betrouwbare uitstraling, maar een kanttekening is dat het certificaat vooral marketingwaarde heeft. Een gewoon SSL-certificaat is namelijk ook al voldoende om een veilige verbinding te bieden aan websitebezoekers. Simpel gezegd zorgt SSL voor een adequate beveiliging van de website en laat EV SSL duidelijk zien aan bezoekers dat een organisatie die veiligheidsmaatregelen heeft genomen.