Elektronische postduif gekeurd door ABN Amro

ABN Amro is phishing zat. Daarom krijgen alle e-mails die ABN Amro verstuurt naar gebruikers van Gmail, Yahoo Mail, Outlook.com en XS4ALL voortaan een keurmerk. Ontvangt u een mail met een keurmerk, dan weet u zeker dat u met de bank communiceert en niet te maken heeft met een phishing-mail.

12 februari 2014 | Door redactie

Phishing is nog altijd niet uitgeroeid. Ook bankier ABN Amro heeft ermee te kampen. Klanten van ABN Amro worden regelmatig bestookt met e-mails die afkomstig lijken van de bank, maar in werkelijkheid bedoeld zijn om iemand persoonlijke gegevens te ontfutselen. In de e-mail wordt dan bijvoorbeeld gevraagd om inloggegevens of bankrekeningnummers. ABN Amro slaat nu terug door e-mails te markeren met een keurmerk. Klanten kunnen zo aan het keurmerk zien dat de bank echt de afzender is.

Keurmerk niet voor iedereen zichtbaar

Nog niet iedereen kan het keurmerk zien. ABN Amro is een samenwerking aangegaan met e-mailproviders Gmail, Yahoo Mail, Outlook.com en XS4ALL. Alleen als u gebruiker bent van een van deze e-maildiensten, krijgt u het keurmerk te zien. ABN Amro hoopt dat andere e-mailproviders ook open staan voor samenwerking. Het bedrijf wil natuurlijk dat zoveel mogelijk klanten het keurmerk kunnen zien. Het is nu afwachten of cybercriminelen het keurmerk weten na te maken.