Fraudehelpdesk analyseert e-mails direct

Krijgt u een e-mail binnen waarvan u vermoedt dat het een phishingmail is of dat de e-mail malware bevat, dan kunt u de e-mail doorsturen aan de Fraudehelpdesk voor een automatische analyse. Sinds kort krijgt u dezelfde dag nog een bericht met de bevindingen zodat u weet of u de e-mail kunt met een gerust hart kunt openen of ongelezen moet deleten.

14 maart 2016 | Door redactie

Phishingmails zijn steeds moeilijker van echt te onderscheiden. Malware kan tegenwoordig ook al voorkomen in mails die u ontvangt uit naam van een bekende. U moet dus heel goed opletten of de e-mails die u ontvangt wel betrouwbaar zijn. Vertrouwt u het niet, dan is er een tool van de fraudehelpdesk die u helpt verdachte e-mails eruit te vissen. U kunt verdachte e-mails echter ook doorsturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl. Sinds kort krijgt u dan dezelfde dag nog een bericht met de bevindingen van de Fraudehelpdesk naar aanleiding van de analyse van de doorgestuurde e-mail.   

Fraudehelpdesk maakt een automatische analyse

De e-mail van de Fraudehelpdesk geeft bijvoorbeeld aan of u te maken heeft met cybercrime omdat het om een phishingmail gaat of omdat de e-mail kwaadaardige software bevat. Is het niet mogelijk om automatisch te achterhalen wat voor  soort e-mail het is, dan krijgt u de melding dat een automatische analyse geen duidelijkheid biedt. Het kan in zo’n geval ook gaan om een betrouwbare e-mail.