VoIP-telefoons vormen een beveiligingsrisico

In veel organisaties prijken VoIP-telefoontoestellen op de bureaus van werknemers. Beveiligingsexperts wijzen organisaties erop dat hackers VoIP-telefoons vaak makkelijk over kunnen nemen. Met het veranderen van het standaardwachtwoord zet u al een grote stap in de juiste richting.

18 februari 2016 | Door redactie

Bellen via het modem is in bijna iedere organisatie vervangen door VoIP-telefonie (Voice over Internet Protocol). Dat bellen over het internet heeft een gevaarlijke keerzijde: hackers kunnen de meeste toestellen zonder al te veel moeite overnemen. Experts op het gebied van beveiliging waarschuwen dat hackers werknemers alleen maar naar een malafide website hoeven te lokken ­– bijvoorbeeld met behulp van een phishingmail. Vervolgens kunnen de cybercriminelen ongemerkt malware installeren op de computer van de werknemer. Die malware maakt het mogelijk om het VoIP-toestel af te luisteren of ermee naar een duur betaald nummer te bellen.

Wachtwoord altijd veranderen

Organisaties maken VoIP-telefoons vaak zelf kwetsbaar door het standaard wachtwoord niet te veranderen. Hierdoor wordt een aanval van buitenaf relatief makkelijk. Door het wachtwoord wel aan te passen, maakt u het hackers al een stuk lastiger. Daarnaast is het niet onverstandig om de beveiliging van het VoIP-telefoniesysteem (tool) goed onder de loep te nemen.