Gehackte telefooncentrale hoge kostenpost

20 augustus 2018 | Door redactie

Kwaadwillenden blijken het nog al eens op zakelijke telefooncentrales gemunt te hebben. Zo kunnen criminelen op kosten van de zaak naar dure nummers in het buitenland bellen. Wanneer dit aan het licht komt, is de telefoonrekening vaak al opgelopen tot in de tien- en soms wel honderdduizenden euro’s.

De pincode van telefooncentrales blijkt regelmatig simpel te raden. Ook komt het nog steeds voor dat telefooncentrales geïnstalleerd worden en de standaard toegangscode van de fabrikant niet gewijzigd wordt. Een voorbeeld is het bekende ‘0000’ bij SIM-kaarten, een code die dan ook als eerste door kwaadwillenden geprobeerd wordt bij een poging de SIM-kaart te ontgrendelen. Standaard toegangscodes blijken vaak makkelijk te achterhalen omdat algemeen bekend is welke systemen welke standaard codes gebruiken.

Hackers hebben vrij spel

Hackers kiezen graag het weekend uit, omdat er dan niemand op de zaak aanwezig is en het telefoongebruik lange tijd onopgemerkt kan blijven. In ieder geval tot de volgende maandafrekening. De hacker heeft vaak zelf belangen bij de gebelde nummers, die meestal in Azië, Afrika en Zuid-Amerika zitten. Deze rekenen doorgaans zeer hoge belkosten per gesprek.

Tips om hacken van de telefooncentrale te voorkomen

  • Verander de standaard toegangscode direct na installatie.
  • Wijzig deze code een paar keer per jaar.
  • Controleer of de telefooncentrale goed is geconfigureerd (tool).
  • Zorg dat het systeem voorzien is van een firewall.
  • Installeer altijd de laatste beveiligingspatches.
  • Laat gesprekken naar risicolanden blokkeren als uw bedrijf daar zelf geen contacten heeft.
  • Laat alleen de functies instellen die u daadwerkelijk gebruikt.
  • Zorg ervoor dat de rapportfunctie van gesprekken goed werkt.

Bijlagen bij dit bericht

Sterke wachtwoorden
E-learning | VideoCollege 10 minuten