Hulpknop voor raad en advies bij cybercrime

U weet als geen ander dat u cybercrime niet mag onderschatten. U doet er veel aan om te voorkomen dat cybercriminelen toeslaan, maar toch kan het ook uw bedrijf overkomen. Het is niet altijd even duidelijk wat u moet doen als het bedrijf het slachtoffer is geworden van cybercrime. Daarom is er een digitale hulpknop in het leven geroepen voor raad en advies als u geconfronteerd wordt met cybercrime.

31 december 2013 | Door redactie

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft een digitale noodknop in het leven geroepen. Bedrijven kunnen gebruikmaken van de hulpknop als zij advies nodig hebben na cybercrime. De knop is een initiatief van MKB Nederland en ECP(Electronic Commerce Platform). Achter de hulpknop vindt u een website waar u snel informatie kunt vinden over de stappen die u kunt nemen als u geconfronteerd wordt met digitale misdaad. De informatie is onderverdeeld in vier categorieën: internetoplichting, laster en smaad, digitale inbraak, en systeemproblemen die op kunnen treden door hackers.

Veel schade door cybercrime

Uit onderzoek van MKB Nederland is naar voren gekomen dat 57% van mkb-ondernemingen al te maken heeft gehad met diverse vormen van cybercrime. De meeste gevallenvan cybercrime bestonden uit pogingen om ondernemers geld afhandig te maken. Ook verstoring van de bedrijfsprocessen kwam vaak voor. De schade die ondernemingen lijden door digitale misdaad bedraagt vaak meer dan € 10.000. Het is dus raadzaam om u te bezinnen op beveiligingsmaatregelen.