Mkb kijkt kat uit de boom bij big data

31 mei 2017 | Door redactie

Organisaties beschouwen big data blijkbaar nog altijd als een ver-van-hun-bed-show. Slechts een klein deel van de Nederlandse mkb-ondernemingen zou op dit moment klaar zijn voor het toepassen van big data in hun bedrijfsprocessen.

Dat mkb-ondernemingen niet klaar zijn voor big data, blijkt uit een eerste inventarisatie van het CBS in opdracht van ECP/Platform voor de Informatiesamenleving en het Ministerie van Economische Zaken. Om te voorspellen hoe ver organisaties zijn met het toepassen van big data (tool), is een criterium vastgesteld. Een organisatie moet voldoen aan minimaal drie van de vier volgende kenmerken: financieel gezond zijn, innovatief zijn, online activiteiten vertonen en recent in een transitieproces hebben gezeten. In het huidige onderzoek is geen onderscheid gemaakt tussen organisaties waarvoor big data nuttig kunnen zijn, en organisaties waarvoor vooralsnog geen big data toepassingen mogelijk zijn.

Grotere organisatie iets beter voorbereid op big data

Uit de resultaten van het onderzoek komt naar voren dat bijna 60% van de organisaties financieel gezond is, 1% is innovatief, 6% in transitie en 8% heeft veel internetactiviteiten. Minder dan 1% van de organisaties voldoet aan de eis om aan ten minste drie van deze kenmerken te voldoen, en zou dus klaar zijn voor big data. Hoe groter de organisatie hoe hoger dit percentage is: het loopt op van 0% bij eenmansbedrijven, tot 8% bij organisaties met 50 tot 250 werknemers.

Dankzij big data een helder beeld van de kennis in de organisatie

Big data speelt een steeds grotere rol binnen organisaties. In dit digitale tijdperk is alles terug te voeren op (ongestructureerde) data. De hoeveelheid data die moet worden opgeslagen en die van belang is voor de bedrijfsvoering binnen organisaties, groeit daardoor fors. Door deze data goed op te slaan, te verwerken en te analyseren (tool) hebben organisaties een helder beeld van de beschikbare kennis en informatie binnen de organisatie. Door middel van business intelligence kunnen zij deze informatie en kennis vervolgens in besluitvormingsprocessen toepassen. Zo kunnen zij de prestaties van de organisatie verbeteren, klanten beter bedienen en de strijd aangaan met de concurrentie.