Flexibel creditmanagement versterkt klantrelaties

22 september 2025 | Door redactie

Voor bijna twee derde van de Nederlandse organisaties geldt dat hun creditmanagementbeleid zo is ingericht dat dit leidt tot langdurige relaties met klanten en leveranciers. Dit blijkt uit onderzoek van Onguard onder ruim 300 finance professionals.

Maar liefst 66% van de organisaties heeft hun creditmanagementbeleid ingericht op een manier dat dit een langdurige samenwerking met klanten en leveranciers versterkt. Het onderzoek van creditmanagementsoftwarespecialist Onguard laat ook zien dat:

  • 32% van de organisaties per klant of leverancier flexibel omgaat met betalingsafspraken;
  • 19% van de respondenten zelfs het hele creditmanagementbeleid per relatie aanpast om beter aan te sluiten op hun specifieke situatie;
  • 14% van de organisaties actief feedback vraagt aan klanten over het creditmanagementproces.

Communicatie bij betalingsachterstanden

Uit het onderzoek blijkt ook dat maar iets meer dan de helft (56%) de effectiviteit van het beleid regelmatig evalueert. De organisaties die hun beleid onder de loep nemen, merken op dat er nog genoeg werk aan de winkel is. Bijna de helft (49%) beoordeelt hun beleid als ‘gemiddeld’. Concreet betekent dit dat sommige onderdelen, zoals facturatie en debiteurenbeheer, vaak goed zijn ingericht, maar dat er nog winst te behalen valt op gebieden zoals risicobeoordeling, proactieve communicatie bij betalingsachterstanden en het trainen van medewerkers op klantgericht incasseren (artikel).

Invloed op financiële gezondheid

Organisaties onderkennen wel de waarde van creditmanagement: 53% ziet het als een belangrijke factor voor de financiële gezondheid van hun organisatie. 24% beschouwt het zelfs als de belangrijkste invloed. Het onderzoek van Onguard werd uitgevoerd onder 319 finance professionals: 102 chief financial officers (cfo’s), 156 financieel managers en 61 financieel medewerkers.