Kifid behandelt meer incassotuchtklachten

4 november 2024 | Door redactie

Sinds april 2024 is het mogelijk om klachten in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) over leden die zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI). Sinds oktober 2024 neemt Kifid ook klachten in behandeling over incassodienstverleners die geen lid zijn van de NVI maar wel zijn aangesloten bij Kifid.

Klachten over het gedrag van een incassodienstverlener (artikel) moeten eerst worden voorgelegd aan de desbetreffende incassodienstverlener. Leidt dit niet tot de gewenste oplossing, dan kan een beroep worden gedaan op Kifid. Het klachteninstituut onderzoekt dan of de incassodienstverlener de wet- en regelgeving heeft overtreden. Het is dan aan Kifid om te bemiddelen. Lukt dit niet, dan beoordeelt de Geschillencommissie de klacht en zal daarna uitspraak doen.

Ruim 90 klachten ontvangen sinds april

De behandeling van incassotuchtklachten door Kifid sluit aan op de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki), die op 1 april 2024 is ingegaan. Sinds deze datum is het mogelijk om klachten in te dienen over incassodienstverleners die zijn aangesloten bij NVI. Kifid heeft inmiddels ruim 90 klachten over het gedrag of de werkwijze van een incassodienstverlener ontvangen. Tien klachten zijn inmiddels in behandeling. Een aantal klachten zijn opgelost met bemiddeling.

Meer klachten verwacht

Kifid heeft 30 klachten niet kunnen behandelen. Deze waren namelijk gericht tegen niet-aangesloten incassodienstverleners. Nu het per oktober 2024 mogelijk is om ook klachten van geregistreerde incassodienstverleners die niet zijn aangesloten bij de NVI in behandeling te nemen, verwacht Kifid dat er meer klachten zullen worden ingediend. Kifid behandelt geen klachten die gaan over de inhoud, zoals de kwaliteit of levering van het gekochte product. Dergelijke klachten moeten nog steeds bij de burgerlijke rechter worden aangekaart.