Worstelt u ook met debiteurenbeheer?

8 augustus 2013 | Door redactie

Hoewel debiteurenbeheer bij Nederlandse ondernemingen belangrijker wordt, worstelen velen met het incassotraject. Zo vindt de helft (50%) van de Nederlandse ondernemingen dat incassotrajecten de relatie met de klant onder druk zetten. Dat blijkt uit onderzoek van het Verbond van Creditmanagement Bedrijven (VCMB) onder 149 creditmanagers van Nederlandse ondernemingen.

Debiteurenbeheer is bij bijna driekwart van de ondernemingen het afgelopen jaar hoger op de agenda komen te staan. Dit houdt waarschijnlijk verband met het feit dat bijna twee derde (65%) bang is rekeningen niet betaald te krijgen door een faillissement van een afnemer, zo blijkt uit het rapport (pdf) van het VCMB.

Tips bij een incassotraject

Proactief debiteurenbeheer is belangrijk. Volg als ondernemer dan ook de volgende tips op:

  • Blijf in gesprek met uw klant. Bij hoge openstaande bedragen kunt u bijvoorbeeld al vóór de vervaldatum contact opnemen en afspraken maken over gespreide betaling.
  • Telefonisch aanmanen werkt beter dan schriftelijk. Door de directe feedback kan er uitleg worden gegeven over de situatie. Bovendien kunt u een duidelijk signaal geven richting klanten door sneller de factuur te versturen.
  • Durf wanbetalers om geld te vragen. Een ferme, maar open benadering hoeft geen vervelende gevolgen te hebben voor de lange termijn, maar zorgt al snel voor een gemiddeld kortere betalingstermijn – en daarmee een betere liquiditeitspositie van ondernemers.

BV Rendement biedt haar abonnees vaktools aan om efficiënt debiteurenbeheer te voeren. Bekijkt u het traject Debiteurenbeheer voor praktische tips.