Hoe kan ik zorgen dat mijn klanten op tijd betalen?

22 juli 2019

Regelmatig heb ik te maken met relaties die niet op tijd hun rekeningen voldoen, ook niet na een herinnering. Wat kan ik doen?

Als u wanbetalers achter de broek gaat zitten, kunt u het beste met een voorzichtige aanpak beginnen. Direct schermen met harde taal werkt vaak averechts. De focus verleggen naar de mogelijkheden die uw zakenrelatie heeft, kan de oplossing zijn. Beschrijf bijvoorbeeld in een verstuurde herinnering nadrukkelijk een betalingsregeling. Een tekst als ‘Mocht u niet in staat zijn de factuur in één keer te voldoen, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken’ is vaak al genoeg om uw klant tot actie over te laten gaan, zo blijkt in de praktijk.

Telefonisch contact opnemen

Ook een andere opmaak van uw factuur kan helpen. In de regel staat het openstaande bedrag dikgedrukt op de rekening, zodat dit als eerste in het oog springt. Daardoor bestaat de kans dat uw klant overige teksten niet eens zal lezen. Het verleggen van de focus door de mogelijkheden die uw klant heeft dik of cursief te drukken, zorgt dat die tekst direct word gelezen. Naast het benodigde papierwerk is het altijd verstandig om telefonisch contact op te nemen met wanbetalende klanten. Bijvoorbeeld één of twee dagen na het versturen van de eerste en tweede herinnering. Het voelt misschien wat dubbelop, maar de praktijk leert dat dit veel misverstanden uit de weg ruimt.