Hoe zorgen we ervoor dat debiteuren betalen?

Publicatiedatum 15 juli 2019

Wat kan onze afdeling nog meer doen aan debiteuren die niet op tijd hun rekeningen voldoen, zelfs niet als per brief met een incassobureau is gedreigd?

Als uw onderneming niet betalende debiteuren achter de broek moet zitten, kunt u het beste met een zachtaardige aanpak beginnen. Direct schermen met harde taal werkt vaak averechts. De focus verleggen naar de mogelijkheden die uw debiteur heeft, kan de oplossing zijn.

Betalingsregeling

Beschrijf bijvoorbeeld in een verstuurde herinnering nadrukkelijk een betalingsregeling. Een tekst als ‘Mocht u niet in staat zijn de factuur in één keer te voldoen, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken’ is vaak al genoeg om debiteuren tot actie over te laten gaan, zo blijkt in de praktijk. Ook een andere opmaak van de factuur kan helpen. In de regel staat het openstaande bedrag dik gedrukt op de rekening, zodat dit als eerste in het oog springt. Daardoor bestaat de kans dat een debiteur overige teksten niet eens zal lezen. Het verleggen van de focus door de mogelijkheden die uw debiteur heeft dik of cursief te drukken, zorgt dat die tekst als eerste gelezen wordt. Naast het papierwerk is het altijd verstandig om telefonisch contact op te nemen met niet betalende klanten. Bijvoorbeeld één of twee dagen na het versturen van de eerste en tweede herinnering. Het voelt misschien dubbelop, maar dit ruimt veel misverstanden uit de weg.