Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer omvat alle activiteiten van uw onderneming die erop gericht zijn om debiteuren hun openstaande facturen te laten betalen. Dit is een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering; goed debiteurenbeheer kan uw onderneming behoeden voor grote financiële dompers. Om te beginnen is het verstandig om alleen in zee te gaan met partijen die u vooraf op kredietwaardigheid heeft gecontroleerd, zeker als het gaat om grote klanten. Maar ook vlot factureren en het maken van heldere afspraken over de betalingstermijnen helpen vaak. Betaalt een debiteur toch te laat? Zorg dan dat u een draaiboek klaar heeft liggen om daar snel op in te spelen. Neem hierin op hoeveel aanmaningen u wilt versturen en wanneer u de vordering uit handen geeft aan een deurwaarder of incassobureau.

Uitgelicht

Een effectief debiteurenbeleid opzetten en uitvoeren

Het is belangrijk om het debiteurenbeleid van uw onderneming goed vast te leggen. Bij het opstellen van effectief debiteurenbeleid...

Verdiepingsartikel
Door redactie Financiële administratie
Publicatiedatum: 12-02-2020

Opstellen van betalingsvoorwaarden

De betalingsvoorwaarden behoren tot de belangrijkste onderdelen van de algemene voorwaarden. Deze vormen in feite de basis...

Checklist
PDF bestand
Publicatiedatum: 19-02-2020

Wet tegengaan onredelijk lange betaaltermijnen

Sinds 2013 zijn er een aantal Europese richtlijnen in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd die regels opleggen voor het...

Verdiepingsartikel
Door redactie Financiële administratie
Publicatiedatum: 07-02-2020

 

Toolboxen

Grip houden op uw debiteuren in 7 stappen

Debiteurenbeheer Publicatiedatum 27-03-2020

Goed debiteurenbeleid kan problemen door betalingsachterstanden van klanten voorkomen. Deze toolbox geeft u de informatie en de tools voor de opzet en uitvoering van...

Tools

Verdiepingsartikelen

Maak op tijd werk van vorderingen, anders zijn ze straks niks meer waard

Facturen 6 minuten | 29-05-2020

Sommige juridische begrippen klinken, zeker in het Latijn, vreselijk ingewikkeld, maar zijn eigenlijk heel simpel. Met het fenomeen verjarin...

Oninbare vorderingen en de BTW terugvragen

Aangifte BTW 6 minuten | 13-05-2020

Als uw afnemers niet of niet geheel betalen en u heeft de aan hen in rekening gebrachte BTW al op aangifte voldaan, kunt u onder voorwaarden...

Wat te doen als financieel onheil nadert?

Begroten 6 minuten | 25-03-2020

Hoewel het coronagevaar uit China al sinds december 2019 op de loer lag, kon niemand bevroeden hoe snel ook Nederlandse ondernemers veel te...

Infographics

Debiteurenrisico overdragen (factoring)

Debiteurenbeheer Publicatiedatum 31-07-2019

Debiteurenbeheer omvat alle activiteiten van uw onderneming die erop gericht zijn om debiteuren hun openstaande facturen te laten betalen. Het is belangrijk om hier goed...

E-learning

Werken met subgrootboeken
Videocollege
8 minuten
26-02-2014
Debiteurenbeheer
Videocollege
10 minuten
26-02-2014

Vraag en antwoord

Moeten we in de jaarstukken over 2019 rekening houden met de coronacrisis?
Het jaarverslag en de jaarrekening geven jaarlijks een overzicht van de gang van zaken in een onderneming. In dit antwoord wordt uitgegaan van de situatie voor rechtspersonen met verslagjaren die zijn geëindigd op 31 december 2019, de balansdatum. De coronacrisis brak uit in december... Lees het hele antwoord