Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer omvat alle activiteiten van uw onderneming die erop gericht zijn om debiteuren hun openstaande facturen te laten betalen. Dit is een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering; goed debiteurenbeheer kan uw onderneming behoeden voor grote financiële dompers. Om te beginnen is het verstandig om alleen in zee te gaan met partijen die u vooraf op kredietwaardigheid heeft gecontroleerd, zeker als het gaat om grote klanten. Maar ook vlot factureren en het maken van heldere afspraken over de betalingstermijnen helpen vaak. Betaalt een debiteur toch te laat? Zorg dan dat u een draaiboek klaar heeft liggen om daar snel op in te spelen. Neem hierin op hoeveel aanmaningen u wilt versturen en wanneer u de vordering uit handen geeft aan een deurwaarder of incassobureau.

Uitgelicht

Grip op uw debiteuren

Als klanten uw facturen niet betalen, kan uw organisatie in de problemen komen. Daarom is het belangrijk grip te houden op...

Infographic
Door redactie Financiële administratie
Publicatiedatum: 19-03-2021

Een effectief debiteurenbeleid opzetten en uitvoeren

Het is belangrijk om het debiteurenbeleid van uw onderneming goed vast te leggen. Bij het opstellen van effectief debiteurenbeleid...

Verdiepingsartikel
Door redactie Financiële administratie
Publicatiedatum: 12-02-2020

Opstellen van betalingsvoorwaarden

De betalingsvoorwaarden behoren tot de belangrijkste onderdelen van de algemene voorwaarden. Deze vormen in feite de basis...

Checklist
PDF bestand
Publicatiedatum: 19-02-2020

 

Debiteurenbeheer
Videocollege
10 minuten
26-02-2020
Werken met subgrootboeken
Videocollege
8 minuten
26-02-2020

Kan ik voor achterstallig onderhoud een voorziening vormen?

Vennootschapsbelasting (VPB) | Publicatiedatum 16-07-2021

Kan ik voor achterstallig onderhoud een voorziening vormen?

Wat is bij vorderingen het verschil tussen een vervaltermijn en een verjaringstermijn?

Debiteurenbeheer | Publicatiedatum 26-01-2021

We lezen dat we bij vorderingen soms rekening moeten houden met een verjaringstermijn en soms met een vervaltermijn. Wat is het verschil tussen die twee?

Wat zijn de voor- en nadelen van een rentenota?

Debiteurenbeheer | Publicatiedatum 08-12-2020

Wat zijn de voor- en nadelen van een rentenota en moeten we op een rentenota ook BTW in rekening brengen?

Grip houden op uw debiteuren in 7 stappen

Debiteurenbeheer Publicatiedatum 31-03-2020

Goed debiteurenbeleid kan problemen door betalingsachterstanden van klanten voorkomen. Deze toolbox geeft u de informatie en de tools voor de opzet en uitvoering van...

Check uw klant

Debiteurenbeheer 5 minuten | 26-05-2021

Een belangrijk onderdeel van goed debiteurenbeheer is zorgen dat u zakendoet met betrouwbare klanten die hun facturen (op tijd) betalen. Of...

Ondernemen na corona

Corona-advies 5 minuten | 06-04-2021

In een open brief pleit de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) voor een herstartkrediet voor levensvatbare ondernemingen en...

Faillissementsaanvraag aankondigen kan wanbetaler in beweging brengen

Faillissement 6 minuten | 01-04-2021

Bankroet is hetzelfde als faillissement, maar het is qua herkomst een veel leukere term. Het woord komt van het Italiaanse ‘banca rotta’ (ge...

Grip op uw debiteuren

Debiteurenbeheer Publicatiedatum 19-03-2021

Als klanten uw facturen niet betalen, kan uw organisatie in de problemen komen. Daarom is het belangrijk grip te houden op uw debiteuren zodat uw organisatie niet kopje...

Debiteurenrisico overdragen (factoring)

Debiteurenbeheer Publicatiedatum 31-07-2019

Debiteurenbeheer omvat alle activiteiten van uw onderneming die erop gericht zijn om debiteuren hun openstaande facturen te laten betalen. Het is belangrijk om hier goed...

Heeft u een vraag over Debiteurenbeheer?

Jan Timmers
Jan Timmers
Adviseur financiële administratie en fiscale zaken
Adviseur is nu beschikbaar
Binnen 1 werkdag een reactie

Heeft u een vraag over Debiteurenbeheer?

Jan Timmers
Jan Timmers
Adviseur financiële administratie en fiscale zaken
Adviseur is nu beschikbaar
Binnen 1 werkdag een reactie