Met de campagne ‘Mijn naam is Peter’ vragen BrandedU en Women Inc aandacht voor de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Want wat blijkt? Er zijn meer CEO’s die Peter heten dan vrouwelijke CEO’s. Daarom riepen de initiatiefnemers vrouwen op om hun voornaam deze week op LinkedIn te veranderen in Peter.
Vrouwen zijn nog altijd sterk ondervertegenwoordigd in besluitvormende posities in het Nederlandse bedrijfsleven. Slechts 12% van de leden van de raad van bestuur (RvB) van beursgenoteerde bedrijven, 14% van de algemeen directeuren van de 100 grootste bedrijven en 28% van de subtop in grote bedrijven is vrouw. Dit blijkt onder andere uit de Emancipatiemonitor 2020 (pdf) van het CBS en Sociaal en Cultureel Planbureau en de Top-100 Corporate Vrouwen 2021 van Management Scope. Dit is ook voor ondernemingsraden een belangrijk signaal.
De ondernemingsraad (OR) heeft als speciale taak om discriminatie tegen te gaan en een gelijke behandeling van mannen en vrouwen te bevorderen (artikel 28, lid 3 WOR). De OR heeft verschillende wettelijke bevoegdheden tot zijn beschikking om gelijke kansen voor mannen en vrouwen in de organisatie te stimuleren. Denk aan:
Ook de overheid stimuleert een evenwichtiger verdeling van het aantal mannen en vrouwen in de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Eén van de maatregelen is de invoering van de nieuwe Wet evenwichtiger verhouding tussen mannen en vrouwen in bestuur en raad van commissarissen per 1 januari 2022. Deze wet moet het percentage mannen en vrouwen in topfuncties meer in balans brengen, onder andere met een ‘ingroeiquotum’ voor de man-vrouwverhouding in een raad van commissarissen (RvC) en de verplichting voor grote vennootschappen om zelf passende en ambitieuze streefcijfers op te stellen voor een betere verhouding tussen het aantal vrouwen en het aantal mannen in de (sub-)top.