Er zijn genoeg redenen om disfunctioneren van een medewerker zo veel mogelijk te voorkomen. Zo kan disfunctioneren de motivatie en productiviteit van de werknemer en de mensen om hem heen verminderen. De werkstress die zij ervaren, vermeerdert juist. Met een goed gesprek komt de werkgever vaak al een heel eind maar soms zijn er drastischere maatregelen nodig. Denk dan aan een officiële waarschuwing, verbetertraject, overplaatsing of schorsing.
Maatregelen moeten wel binnen de wettelijke kaders passen. Zo is een ontslag wegens disfunctioneren niet zomaar mogelijk. De werkgever moet een ontslag goed kunnen onderbouwen door een dossier op te bouwen.
Staat de leidinggevende niet open voor een gesprek met werknemers, dan kan dat de organisatie duur komen te staan. Het leidt namelijk tot ve...
Onlangs deed Rechtbank Amsterdam een uitspraak die inzicht geeft in de juiste procedure voor het ontbinden van een arbeidsovereenkomst. De u...
Een werkgever moet bij het einde van de arbeidsovereenkomst een getuigschrift uitreiken als de werknemer daarom vraagt. Dit kan neutraal wor...
Er kunnen diverse redenen zijn om werknemers een waarschuwing te geven. Denk aan herhaaldelijk storend gedrag of slecht functioneren. Wannee...