Vanaf 9 mei komen ondernemers voor een subsidie in aanmerking als ze een elektrische vrachtwagen of een vrachtwagen die op waterstof rijdt aanschaffen. De hoogte van het subsidiebedrag kan oplopen tot 60% van de meerkosten ten opzichte van een vrachtauto die op diesel rijdt.
Het kabinet wil de aanschaf van nieuwe emissieloze vrachtauto’s stimuleren om de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen, en heeft hiervoor een subsidieregeling opgetuigd. Deze regeling moet het voor onderneming en non-profitinstellingen aantrekkelijker maken om over te gaan tot de aankoop van een elektrische of een op waterstof rijdende vrachtauto en klimaatneutraler te gaan ondernemen. Deze auto’s zijn momenteel namelijk nog duurder in aanschaf dan dieselvrachtauto’s.
Ondernemers kunnen bij de aanschaf van een emissieloze vrachtwagen vanaf 9 mei een subsidie krijgen. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de grootte van de onderneming en de soort vrachtwagen. Er worden verschillende subsidiepercentages gehanteerd voor grote, middelgrote en kleine ondernemingen. Om de mkb tegemoet te komen gelden er voor kleine ondernemingen hogere percentages dan voor de andere ondernemingen. Het voordeel kan voor deze groep oplopen tot 60% van de meerkosten bij aanschaf. De percentages lopen af ten nadele van de grote ondernemingen.
Voor de subsidieverlening kan de ondernemer bij de RVO terecht. Er moet dan zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:
Het subsidieplafond voor 2022 is € 13.500.000. Tot en met 2024 is € 40 miljoen beschikbaar. De subsidieregeling loopt tot 2027.