Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is steeds belangrijker in de bedrijfsvoering van uw onderneming. Het uitgangspunt hierbij is het streven naar een balans tussen de drie P’s: people (mensen), planet (milieu) en profit (bedrijfswinst). Welke tools zijn in te zetten om de impact te meten?
Organisaties gebruiken verschillende tools voor het meten van hun impact op people, planet en profit. Ze willen natuurlijk kunnen controleren of ze op de juiste weg zijn wat betreft het duurzaam ondernemen. De resultaten van de tools zijn ook handig om op te nemen in het duurzaamheidsverslag (infographic), waar steeds meer aandacht voor is. De inhoud van een duurzaamheidsrapport volgens de CSRD wordt bepaald aan de hand van een aantal standaarden: de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Door deze standaarden weten bedrijven precies welke duurzaamheidsinformatie in het rapport moet komen. De ESRS zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde manier rapporteert. Zo wordt het makkelijker om rapporten van verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken.
Aandacht voor ‘people’ is een belangrijk punt van aandacht in het MVO-beleid. Een eenvoudige tool hiervoor is het medewerkerstevredenheidsonderzoek (verdiepingsartikel). Daarvoor is dit formulier handig te gebruiken. Daarnaast helpen diversiteits- en inclusierapporten organisaties te begrijpen hoe divers en inclusief de werkplek is. Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen organisaties verder aan de slag. Milieubeleid is ook een belangrijk punt voor organisaties. Daarbij kunnen organisaties letten op:
Inzicht in de financiële prestaties van de organisatie blijft uiteraard onmisbaar. Traditionele financiële rapporten geven inzicht in de winstgevendheid, omzet en kosten van een onderneming. Naast financiële cijfers gebruiken organisaties ook duurzaamheidsindicatoren zoals de Return on Sustainability Investment (ROSI) om te meten hoe duurzaamheidsinitiatieven bijdragen aan de winst van de onderneming.