Rapportageverplichting werknemersmobiliteit versimpeld?

31 oktober 2024 | Door redactie

Organisaties met 100 werknemers of meer moeten in het eerste halfjaar van 2025 rapporteren over de werkgebonden personenmobiliteit in 2024. Om de ‘administratieve rompslomp’ voor werkgevers te verminderen, kijkt het kabinet of de rapportageverplichting simpeler kan.

Er zijn verplichtingen waaraan werkgevers zonder al te veel morren voldoen en er zijn verplichtingen die wat meer weerstand oproepen. De rapportageverplichting rondom werkgebonden personenmobiliteit (WPM) behoort duidelijk tot de laatste categorie. Deze verplichting houdt in dat werkgevers die op 1 juli 2024 100 werknemers of meer hadden (infographic), uiterlijk 30 juni 2025 voor het eerst moeten rapporteren over het zakelijk verkeer en woon-werkverkeer van werknemers in 2024. Het doel van de rapportageplicht is om de C02-uitstoot van WPM in 2030 met 1,5 ton te hebben verminderd.

Standaardmodellen voor vaste reispatronen

Bij veel werkgevers bestaat irritatie over de ‘administratieve rompslomp’ die de rapportageverplichting (artikel) met zich meebrengt. Irritaties die ook minister Beljaarts van Economische Zaken hebben bereikt. In een interview in De Telegraaf heeft de minister aangegeven de reacties ‘begrijpelijk’ te vinden en dat het kabinet onderzoekt of de rapportageverplichting simpeler kan. Hierbij denkt Beljaarts bijvoorbeeld aan standaardmodellen waarin werknemers eenvoudig hun vaste reispatroon kunnen vastleggen. De minister komt nog dit jaar met plannen om de regeldruk voor werkgevers te verminderen.

Handreiking RVO helpt bij rapportage

Het is voor rapportageplichtige organisaties dus nog even afwachten of het bureaucratisch gezien simpeler kan, en zo ja, op welke manier. Tot die tijd doen de organisaties er goed aan zich wel alvast voor te bereiden op de rapportageverplichting, in zoverre zij dat nog niet gedaan hebben. De handreiking ‘Gegevensverzameling Werkgebonden Personenmobiliteit’ (pdf) van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) helpt werkgevers met de jaarlijkse rapportageverplichting. Rapporteren is mogelijk via een digitaal formulier op de website van de RVO.
Organisaties die niet onder de rapportageverplichting vallen, kunnen ervoor kiezen om vrijwillig mobiliteitsdata aan te leveren bij RVO. Net als bij de verplichte rapportage berekent het systeem dan wat de CO2-uitstoot van het zakelijk verkeer en het woon-werkverkeer is. Die data is vervolgens te gebruiken om het mobiliteitsbeleid duurzamer te maken.