Duidelijke afwezigheidsmelding beperkt maildruk

Een overvolle inbox na terugkomst van vakantie is het schrikbeeld van veel werknemers. Hoe zorgt u er nu voor dat u uw eerste werkdag na de vakantie niet alleen maar bezig bent uw e-mails weg te werken? Een duidelijke afwezigheidsmelding kan helpen.

10 juli 2015 | Door redactie

Het nadeel van e-mail is dat het zo makkelijk is. Niet alleen zijn e-mailberichten snel geschreven en verstuurd, ze kunnen ook automatisch worden verzonden. U kunt niet alle –mail uit uw inbox weren als u op vakantie bent, maar u kunt wel proberen de stroom aan e-mail te beperken. Door een of meer duidelijke afwezigheidsmeldingen in te stellen voor u op vakantie gaat. U kunt voor e-mail van collega’s en voor e-mails van externen een aparte tekst opstellen. Met de afwezigheidswizard gaat dat heel makkelijk.

Zakelijke mail checken in vakantie

In de afwezigheidsmelding moet staan wanneer u weg bent en of u tijdens uw afwezigheid wel of niet uw e-mail checkt. Het lijkt evident dat u dat niet doet, maar helaas is dat niet meer zo. Veel werknemers checken in de vakantie op hun smartphone hun zakelijke e-mail en ze verwachten dat anderen dat ook doen. Of ze reageren toch op een post op linkedIn of op de website van het bedrijf. Vermeld dus duidelijk dat u uw e-mail niet checkt. Neemt een collega voor u waar, geeft dat dan aan. Meld niet alleen wanneer u weer terug bent, maar laat weten of u dan ook op de e-mail zult reageren.