Zo eindigt uw e-mail niet in de spamfilters

E-mail is reuze makkelijk, maar u moet wel zeker weten dat uw e-mails de spamfilters weten te passeren. Daarom is het verstandig eerst goed na te denken over de woorden die u kiest. Ontvangers willen immers geen vage e-mailberichten met verborgen commerciële bedoelingen en reclame.

18 februari 2015 | Door redactie

Bijna alle schriftelijke communicatie vindt plaats via e-mail. Daar zitten veel voordelen aan, maar ook nadelen. Want met de toename van het aantal e-mails is ook het aantal spamfilters toegenomen. Die zijn bovendien veel slimmer dan vroeger. U moet dus nog beter nadenken over uw woordkeuze. Aan u de taak om te vermijden dat uw bericht wordt aangemerkt als spam. Dat kan namelijk makkelijk gebeuren, ook als u een keurige e-mail heeft geschreven, zonder een spoortje van reclame.

Bekende merknamen in spamfilter

Spamfilters kijken naar verschillende eigenschappen van uw e-mail. Zo moet u niet alleen letten op het gebruik van ‘foute’ woorden als ‘gratis’ (of ‘free’), ‘win’ en ‘sex’ in de onderwerp-regel, maar ook bekende merknamen kunnen verdacht zijn. Denk maar aan de Viagra-mailtjes van enkele jaren geleden. Let daarnaast op:

  • Herkenbare afzender. Zorg dat het adres waarvandaan u mailt echt bestaat en ook gebruikt kan worden. Wilt u respons uitlokken, vermeld dan een naam als afzender.
  • Dubbelzinnigheid. Zorg dat namen eenduidig zijn en houd rekening met de Engelse taal. Een aanhef als ‘dear <name>’ wordt als verdacht beschouwd.
  • Eenvoudige opmaak. Hoe meer poespas, hoe meer risico dat uw bericht wordt tegengehouden. De spamfilter kan dan niet goed ‘lezen’ wat er in uw mail staat. Gebruik dus niet te veel plaatjes of Flash, maar gewoon html.
  • Tekens en symbolen. Gebruik liever geen euro- of dollar-tekens, maar ook geen uitroeptekens, vraagtekens, komma’s et cetera.