Hoe gaat u om met pers rondom een evenement?

Het hangt er natuurlijk van af wat voor evenement u organiseert, maar de pers kan een belangrijke rol spelen. De pers kan u heel wat publiciteit opleveren, zodat uw evenement bijvoorbeeld goed bezocht wordt. Maar hoe kunt u dat het beste aanpakken?

17 november 2011 | Door redactie

Als het goed is heeft u iemand aangewezen binnen uw organisatiecomité die verantwoordelijk is voor het benaderen van de pers. Een flinke kluif waar niet te lichtzinnig over gedacht moet worden. Het hangt wel een beetje af van het soort evenement en de omvang er van.
De media zijn te splitsen in regionale- en landelijke kranten en radio- en televisiestations. Ook zijn er natuurlijk de nodige websites die u kunt inzetten om uw publiek te informeren en te bereiken.

Voorzichtig omgaan met de pers

Bedenk goed wie u uitnodigt van de pers voor uw evenement. Bedenk bijvoorbeeld dat eventuele concurrenten de journalist ook tegenkomen op uw evenement. Dat kan wel eens nadelig voor u zijn als uw ‘tegenstander’ en de journalist elkaar spreken. Een goed persbeleid is dus essentieel. Onder de taken van de persverantwoordelijke vallen onder andere:

  • Het versturen van het persbericht. Hier hoort ook het nabellen bij om te controleren of uw persbericht wel is aangekomen. De kans wordt daarmee vergroot dat er ook daadwerkelijk iets met het persbericht wordt gedaan.
  • Het samenstellen van een persmap met het persbericht, achtergrondinformatie en eventueel fotomateriaal.