Inspiratie nodig voor een evenement?

Het organiseren van een evenement kan u veel opleveren. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe leden, donateurs of vrijwilligers. Maar wat voor soort evenement kunt u het beste organiseren en op welke manier? Bestuur Rendement helpt u een handje.

28 oktober 2011 | Door redactie

Er zijn verschillende soorten evenementen die u kunt organiseren. Denk aan een seminar, congres, workshop, symposium, jubilea en personeelsfeesten, open dag, beurs, sponsorbijeenkomst of een informatiemarkt. Dat zijn veel verschillende soorten evenementen waarbij u donateurs, sponsors, leden, medewerkers en vrijwilligers mee kunt werven, informeren en bedanken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Voorbeelden van evenementen

U kunt misschien wel wat inspiratie gebruiken voor het organiseren van uw evenement. Hieronder ziet u een aantal voorbeelden van hoe andere organisaties een evenement hebben georganiseerd. 

  • Een enerverend congres van een academisch ziekenhuis over MS-patiënten voor zeventig verpleegkundigen. Alhoewel het een zwaarmoedig onderwerp is, was het congres naast emotioneel ook luchtig en gezellig. Door de locatie (oud klooster), de speciale gasten (bijzondere verpleegkundige en een coffeeshophouder omdat cannabis een geneesmiddel is bij MS) en emotionele liederen en gedichten was het een groot succes geworden.
  • Een non-profitorganisatie had een eerste lustrum en een nieuwe directeur-generaal besloot op een verrassende wijze dit te vieren. Het Haagse Theater Concordia werd voor kerstavond omgebouwd tot een feestruimte, aangevuld met enkele aparte theatertjes. Het feest bevatte naast heerlijke versnaperingen en muziek ook vele kleine voorstellingen. Ook waren er vocalisten, dj’s en een speciale gelegenheidsband die muziek van verschillende stijlen ten gehore bracht, aanwezig. Tot in de kleine uurtjes werd er gefeest. Ook werd er een jubileumboekje gepresenteerd. Na afloop ontving iedereen een professionele foto- en een filmreportage.
  • Een stichting had een flinke terugloop in het aantal collectanten. Om dit weer op peil te krijgen organiseerde de stichting een wervingscampagne waarbij informeren, kennismaken, boeien en binden centraal stond. Een verplaatsbaar huis met hippe bar en een knusse huiskamer stond tijdens de campagne op verschillende marktpleinen en beurzen. In het huis waren twee collectanten aanwezig die bezoekers trokken. Vervolgens werden de bezoekers uitgenodigd voor een kennismakingsdiner waar de stichting eens goed werd voorgesteld. Nog nooit had de stichting zoveel aanmeldingen. Inmiddels zijn er meer organisaties die deze manier van werven toepassen.