Minder gedoe bij organiseren evenement

Organiseert uw non-profitorganisatie wel eens een evenement, benefietvoorstelling of festival? Dan weet u vast wat hier allemaal bij komt kijken. Binnenkort komt daar verandering in. Het wordt namelijk makkelijker om een evenementenvergunning aan te vragen bij uw gemeente.

13 juli 2012 | Door redactie

Nu is het nog zo dat het aanvragen van een evenementenvergunning in veel gemeenten verschillend verloopt. Vaak is de procedure erg omslachtig en tijdrovend. Door de werkwijze te versimpelen en voor alle gemeenten hetzelfde te maken, wordt het straks makkelijker om een vergunning te verkrijgen. Bovendien kunt u het vergunningsverzoek straks digitaal indienen. Met behulp van de EvenementAssistent kunt u waarschijnlijk al vanaf komend najaar op eenvoudige, snelle en gestandaardiseerde wijze de aanvraagprocedure bij uw eigen of een andere Nederlandse gemeente doorlopen. 

Als eerste moet u een vergunning aanvragen

Het aanvragen van een vergunning bij de gemeente waar het evenement gaat plaatsvinden, is stap twee van de voorbereidingen voor uw evenement. Zodra dat is geregeld, kunt u pas beginnen met de daadwerkelijke invulling van het programma en aankleding van de bijeenkomst. De eerste hindernis die u moet nemen is het vaststellen van een datum en het type evenement. Daarover las u eerder al in het bericht ‘Kies zorgvuldig uw evenement uit’.