Dwarsboomt glimlach de zakelijke boodschap?

12 april 2016 | Door redactie

Ook in de zakelijke communicatie vindt de emoticon geleidelijk zijn weg. Vooral het lachende gezichtje lijkt een veilige manier om de gesprekspartner te overtuigen van de positieve bedoelingen. Maar onderzoek wijst uit dat emoticons tussen platformen en zelfs tussen smartphonemerken kunnen verschillen. Gevolg? Verkeerde interpretatie van de boodschap en dus miscommunicatie.

Emoticons lijken een goede aanvulling voor digitale communicatie, ook in zakelijk opzicht. Een breed glimlachend gezichtje in een e-mail aan een relatie na het afsluiten van een contract lijkt veilig en positief. En nu klantenservice zich uitbreidt naar kanalen als WhatsApp en Snapchat, vinden allerlei andere emoticons ook hun weg in communicatie tussen klanten en bedrijven. Onderzoekers van de universiteit van Minnesota in de VS ontdekten echter dat de weergave van een identieke emoticon op verschillende platformen (iOS, Android, WhatsApp) en zelfs tussen merken (Apple, LG, Samsung, Google Nexus) behoorlijk verschillend kan zijn. Daardoor kan een bericht een andere wending of invalshoek krijgen dan de gebruiker bedoelde. Een vriendelijke glimlach en een sluwe grijns maken voor een zakelijke relatie een wereld van verschil en geven op z’n minst een ongemakkelijk gevoel bij de ontvangende partij.

Zelf een testje doen

Het is dus goed hierbij stil te staan bij het zakelijk gebruik van emoticons. Op de Emojipedia is na te gaan hoe bepaalde emoticons worden weergegeven op bepaalde platformen of smartphones. Zelf een testje doen bij collega’s met minder gangbare merken is natuurlijk ook nog een optie.