Grote mobiele storing treft u niet meer

Storingen in mobiele netwerken, kunnen nog al eens problemen opleveren. Als uw organisatie niet bereikbaar is en uw medewerkers of uzelf ook onbereikbaar zijn, kan het u klanten kosten. Minister Kamp van Economische Zaken (EZ) heeft daarom samen met drie telecombedrijven een speciale noodvoorziening gelanceerd. De noodvoorziening zorgt ervoor dat klanten van KPN, T-Mobile of Vodafone kunnen blijven bellen en sms’en bij grote storingen in het mobiele netwerk.

7 januari 2015 | Door redactie

De speciale noodvoorziening treedt in werking als de storing naar verwachting langer gaat duren dan drie dagen en 500.000 klanten in een gebied worden getroffen. Bij zo’n grote langdurige storing nemen andere providers tijdelijk de telefoongesprekken over van KPN, T-Mobile en Vodafone. Het bellen en sms’en via een ander netwerk tijdens zo’n storing, brengt geen extra kosten met zich mee. Dataverkeer wordt niet overgenomen. Dat vraagt om een te grote investering.

Providers kunnen nu elkaars klanten overnemen

In het verleden hebben flinke storingen in het mobiele netwerk tot grote problemen geleid. In sommige gevallen waren ruim een miljoen klanten gedurende een week niet of nauwelijks mobiel bereikbaar. Het kabinet heeft er toen bij de drie grote telecomproviders op aangedrongen een oplossing te vinden. De aanleg van nieuwe kabels, het verhelpen van technische problemen en het op elkaar aansluiten van de netwerken, maakt het nu voor de providers mogelijk om elkaars klanten over te nemen bij grote storingen. Nederland is het eerste land in de wereld met zo’n noodvoorziening.