Persbericht schrijven nog niet zo eenvoudig

Het lijkt zo makkelijk, een persbericht schrijven. Totdat u het zelf moet doen. Trap niet in de valkuilen en voorkom dat u een reclameverhaal voor uw eigen bedrijf of product schrijft. Een persbericht bevat nieuws en moet makkelijk door te plaatsen zijn.

8 april 2015 | Door redactie

Een persbericht schrijven lijkt zo makkelijk,maar dat kan flink tegenvallen. Niet iedereen heeft immers echt belangrijk nieuws te melden, maar toch wil uw manager dat u een persbericht uitstuurt. Hoe zorgt u er dan voor dat de introductie van een nieuw product, het tienjarig jubileum van de directeur of de open dag die u organiseert zo nieuwswaardig is dat redacties uw bericht plaatsen? Door de nieuwswaarde te benadrukken en u te beperken tot de feiten. Een goede kop zorgt ervoor dat uw bericht wordt opgepikt.

Persbericht ook leuk om te lezen

Veel persberichten dreigen te ontaarden in een reclameverhaal voor de eigen organisatie. Dat voorkomt u door bij het schrijven afstand te nemen en u te verplaatsen in uw doelgroep:

• Een persbericht is bedoeld om nieuws onder de aandacht te brengen. Zorg dus dat de nieuwswaarde duidelijk is en centraal staat in uw bericht. Geen nieuws? Stuur dan geen persbericht, maar zoek op een andere manier de publiciteit!
  • Schrijf niet alleen vanuit uw eigen organisatie. Vermijd het gebruik van ‘wij’ en ‘ons’ en ‘onze’. Vindt u dat moeilijk, probeer u dan af te vragen wat de lezer aan uw informatie heeft. Benadruk het belang voor de ander.
  • Een opvallende kop wordt sneller opgepikt. Maak hem niet te lang (niet meer dan 75 tekens) en niet te cryptisch.
  • Vraag u af wat de media met uw bericht kunnen. Zorg dat het één-op-één overgenomen kan worden en leuk is om te lezen.