Hoe zorg ik dat onze nieuwsbrief beter gelezen wordt?

22 juli 2019

Ik stuur wekelijks een nieuwsbrief naar relaties. Hier komt weinig respons op. Hoe zorg ik dat de nieuwsbrief beter gelezen wordt?

Slechts een klein deel van de relaties die uw nieuwsbrief ontvangen, opent deze ook. En de relatie díe uw mailing opent, scant deze, leest gedeeltes en bepaalt dan pas of hij ook actie onderneemt. U moet hem dus in een kort tijdsbestek overtuigen om uw mail te openen, zijn aandacht vangen, zijn interesse wekken en hem verleiden om in actie te komen. Dat is niet niks!

Vaker openen

De volgende tips helpen u te zorgen dat uw nieuwsbrief vaker geopend wordt door relaties.

  • De afzender van de mailing is vaak de belangrijkste reden om een mail te openen of niet. Veel ontvangers verwijderen nieuwsbrieven van onbekende afzenders meteen. Zorg dus dat direct duidelijk is dat de mail van u komt.
  • De onderwerpzin moet uw lezers de nieuwsbrief in trekken. Hij moet aantrekkelijk zijn en een goed beeld geven van de inhoud. Wees duidelijk, kort en creatief, maar vermijd ‘verkopende’ onderwerpzinnen.
  • Veel ontvangers zien uw mailing in de preview van hun mailbox voordat ze hem openen. Vaak is dan het bovenste gedeelte van de nieuwsbrief zichtbaar. Zorg dat dit er professioneel en aantrekkelijk uitziet, anders kan de ontvanger alsnog afhaken.
  • Veel nieuwsbriefprogramma’s bieden de mogelijkheid om de nieuwsbrief te personaliseren, bijvoorbeeld door in de aanhef de naam van de ontvanger weer te geven. Maak daar gebruik van!
  • Het gaat om de lezer, niet om uw organisatie. Neem niet alleen informatie op die ook op uw website staat; wees creatiever! Beperk de lengte en snijd niet meer dan zo’n drie onderwerpen aan.
  • De ontvangers van uw e-mailnieuwsbrief zochten waarschijnlijk niet actief naar de informatie die erin staat. Uw nieuwsbrief moet dus direct de vraag ‘Wat heb ik er eigenlijk aan?’ beantwoorden.