Geld terugstorten bij foutieve overboeking?

Minister Dijsselbloem van Financiën heeft onlangs Kamervragen beantwoord over het terugstorten van geld bij een foutieve overboeking. Als uw klant geld overmaakt naar uw organisatie, is het in eerste instantie aan hem om te controleren of hij het juiste International Bank Account Number (IBAN) heeft ingetypt. Mocht dit fout zijn gegaan, dan kan hij de procedure onverschuldigde betalingen volgen.

2 juni 2016 | Door redactie

Ieder IBAN (tool) bestaat uit maximaal 34 tekens. De eerste twee tekens bestaan uit de code van het land. Vanwege de ingewikkelde opbouw van het IBAN, is het niet onwaarschijnlijk dat hier een fout in wordt gemaakt. Onlangs zijn er Kamervragen gesteld over foutieve overboekingen. Minister Dijsselbloem heeft in zijn beantwoording van deze vragen laten weten dat hij regelmatig overlegt met banken en financiële instellingen om bankzaken (tools) te verbeteren. Een belangrijk deel van dit overleg bestaat uit het beperken van risico’s, zoals het risico op een foutieve overboeking.

Wijs de klant op de procedure bij de bank

Op dit moment kunnen klanten die per abuis geld overmaken naar een verkeerd IBAN bij hun bank de zogenoemde procedure onverschuldigde betalingen doorlopen. Gedurende deze procedure vraagt de bank, waar de klant zijn rekening aanhoudt, aan de onbedoelde ontvanger om om het geld terug te boeken. Minister Dijsselbloem heeft aangegeven dat uit onderzoek van de Betaalvereniging is gebleken dat ruim 80% van de foutieve overboekingen met behulp van deze procedure hersteld zijn.