Helpdesk en Wijzer bieden hulp bij e-facturatie

28 januari 2022 | Door redactie

Op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is door de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een helpdesk opgericht. De Helpdesk e-factureren is er om organisaties te helpen met het elektronisch factureren aan de Rijksoverheid. De helpdesk is gratis. Daarnaast biedt de gratis e-Factuurwijzer uitleg welke manier van e-factureren passend is bij de organisatie.

Idealiter komt een factuur geheel automatisch vanuit het boekhoudsysteem van de leverancier terecht in het boekhoudsysteem van de klant. Daar wordt de factuur automatisch geboekt op de juiste rekeningen en betaalbaar gesteld en gecontroleerd. Toch komt elektronisch factureren maar moeilijk op gang. Onder elektronisch factureren wordt verstaan: het op elektronische wijze, in een afgesproken formaat, verzenden van facturen door een leverancier en het op elektronische wijze ontvangen en verwerken van facture