Familiebedrijf wil stappen zetten met digitalisering

12 mei 2023 | Door redactie

Veel familiebedrijven vinden hun digitale vaardigheden nog onder de maat en willen op dat gebied een tandje bijzetten, blijkt uit een wereldwijde enquête. Ook duurzaamheid meer verankeren in de organisatie staat op de agenda, maar niet bovenaan.

Voor de enquête heeft accountantsorganisatie PwC wereldwijd ruim 2.000 familiebedrijven gevraagd hoe de vlag er momenteel bijhangt. In Nederland zijn 37 familiebedrijven ondervraagd, voornamelijk in de industrie. Daarmee is de enquête niet representatief voor alle Nederlandse familiebedrijven, maar het geeft wel een indicatie van de stand van zaken.

Digitalisering is topprioriteit

De snel voortrazende digitalisering is ook voor familiebedrijven stof tot nadenken. Maar op de vraag of zij sterke digitale capaciteiten hebben antwoordt wereldwijd 42% met ‘ja’. Mede daarom is voor 44% verdere digitalisering van de bedrijfsvoering (toolbox) topprioriteit de komende 5 jaar. Onder de Nederlandse ondervraagden is dit zelfs het belangrijkste doel: 62% zet het bovenaan de lijst. Wereldwijd vinden familiebedrijven het uitbreiden naar nieuwe markten (51%) belangrijker. Ook scoort zorgen dat de core business door blijft draaien internationaal hoger als prioriteit (44%) dan onder de Nederlandse ondervraagden (38%).

Verduurzamen van de bedrijfsvoering

Naast digitalisering is in het bedrijfsleven ook het verduurzamen van de bedrijfsvoering een belangrijk thema. Dat hangt onder meer samen met de komst van een nieuwe richtlijn voor jaarverslagen volgend jaar. Deze zogenoemde CSRD verplicht ondernemingen – althans de grotere – om ook over niet-financiële zaken te rapporteren, zoals over hoe zij eigenlijk omgaan met mens en milieu. Dit staat in de financiële wereld bekend als rapporteren over ‘ESG’: environment (milieu), social (samenleving) en governance (goed bestuur).

Kwaliteit leveren en klanttevredenheid

Maar momenteel is dit niet het gebied waar familiebedrijven de meeste tijd en energie in stoppen, zo blijkt uit de enquête (pdf). De ondernemingen focussen meer op constante kwaliteit blijven leveren, behoeftes van klanten in kaart brengen en omgaan met veranderende marktomstandigheden. Naast winstdoelen hebben de ondernemingen vooral doelen op het gebied van klanttevredenheid (77%) en groei (67%). Impact op het milieu (31%) en sociale impact (24%) staan wat lager op het doelenlijstje. Wel heeft 43% van de familiebedrijven wereldwijd al een bestuurder die verantwoordelijk is voor ESG. Onder de Nederlandse ondervraagden is dit 54%.