UBO weet straks hoe vaak gegevens zijn opgevraagd

Het kabinet komt morrende grootaandeelhouders toch nog enigszins tegemoet rondom het zogeheten UBO-register. Er worden nog een paar extra veiligheidsmaatregelen ingebouwd die de privacy van de UBO's beter moeten beschermen. Zo kunnen UBO's straks inzien hoe vaak hun gegevens zijn opgevraagd.

9 oktober 2019 | Door redactie

In het register komen gegevens te staan van de uiteindelijk belanghebbenden (‘ultimate beneficial owners’ ofwel UBO’s) achter onder meer bv’s en stichtingen. Het register wordt onderdeel van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en moet vanaf 10 januari 2020 operationeel zijn. Vanaf dan krijgen ondernemingen en organisaties 18 maanden de tijd om het register te vullen.

Deel gegevens UBO-register voor iedereen openbaar

Het register is een middel in de strijd tegen witwassen en is bedoeld om te achterhalen wie er achter de schermen aan de touwtjes trekt. UBO’s moeten daarom natuurlijke personen zijn. Iemand die bijvoorbeeld minstens 25% van de aandelen houdt in een bv, zal al snel een UBO zijn (zie ook: Wanneer is iemand een UBO?)
Al sinds de aankondiging van het register is er volop kritiek. Onder meer grootaandeelhouders van familiebedrijven vrezen voor hun privacy. Iedereen kan straks namelijk – tegen een kleine vergoeding – bepaalde gegevens opvragen uit het register. Dat gaat dan alleen om basisgegevens, zoals naam, geboortemaand en -jaar, woonstaat en nationaliteit en het belang dat de UBO heeft uitgedrukt in bandbreedtes. Organisaties en ondernemingen zijn er zelf verantwoordelijk voor dat ze de UBO-gegevens op tijd aanleveren en dat alles klopt.

Identiteit opvrager gegevens straks beter bekend

Het UBO-register is onderdeel van een Europese richtlijn, en die schrijft ook voor dat het register voor iedereen toegankelijk moet zijn. Aan die kritiek valt dus weinig te doen, stelt minister Hoekstra van Financiën in antwoorden op vragen van de Tweede Kamer (pdf). Maar hij voert nog wel twee wijzigingen door die misbruik van het opvragen gegevens uit het register moeten voorkomen. Iemand die wil grasduinen in het register moet een account hebben van de Kamer van Koophandel. Nu kiezen gebruikers hiervoor nog zelf een gebruikersnaam en wachtwoord. Dat maakt de ‘verificatie van de identiteit’ van de opvrager lastiger, aldus Hoekstra. Dat moet anders. Zo moet duidelijk zijn wie er precies in de gegevens zit te neuzen.
Daarnaast wil Hoekstra dat UBO’s inzicht moeten krijgen in hoe vaak hun gegevens worden opgevraagd. Hoe dat precies moet werken, wordt nog uitgewerkt. Deze twee ‘nieuwe functionaliteiten’ zijn niet direct per 10 januari beschikbaar, aldus Hoekstra, maar worden later toegevoegd aan het UBO-register.

Bijlagen bij dit bericht