Corona-noodloket open voor meer ondernemers

Naast bijvoorbeeld café-uitbaters, bioscopen en kappers kunnen nu ook winkeliers terecht bij het corona-noodloket van de overheid. Daar kunnen ondernemers die hun inkomsten zien verdampen door overheidsmaatregelen eenmalig een tegemoetkoming van € 4.000 krijgen.

1 april 2020 | Door redactie

Allerlei ondernemers, van bowlingbanen en zwembaden tot restaurants en fitnesscentra, hebben verplicht de deuren moeten sluiten door de overheidsmaatregelen. Ondertussen loopt een deel van hun kosten wél door, zoals de huur van een bedrijfspand.

Deel winkels wel open, maar omzet zakt in

Om die kosten enigszins te dekken, kunnen deze ondernemers aankloppen bij een noodloket voor een tegemoetkoming van € 4.000. Dit is een eenmalige gift. Overigens geldt de tegemoetkoming per onderneming, niet per vestiging. De tegemoetkoming is onderdeel van een heel pakket steunmaatregelen voor het bedrijfsleven.
Naast ondernemingen die op last van de overheid moeten sluiten zijn er nog meer branches die last hebben van de maatregelen. Zo mogen winkeliers vooralsnog wel openblijven. Maar door de noodzakelijke oproep om zo veel mogelijk thuis te blijven en 1,5 meter afstand te houden loopt het uiteraard niet bepaald storm in de winkelstraten. Daarom heeft het kabinet besloten om de regeling ook open te stellen voor winkeliers. Zij kunnen inmiddels ook terecht bij het loket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De dienst heeft even tijd nodig gehad om de nieuwe branches toe te voegen aan het aanvraagformulier, maar dat is volgens de website inmiddels gelukt.

Gift corona-noodloket hangt af van SBI-code

Het loket is namelijk alleen open voor bepaalde bedrijfstakken, en is gekoppeld aan de zogeheten SBI-code van die branche in het Handelsregister. De nieuwe SBI-codes zijn inmiddels toegevoegd aan het aanvraagformulier. De lijst met SBI-codes waar de regeling voor geldt vindt u hier. Ondernemers die wel recht hebben op de regeling, maar niet onder de goede SBI-code in het Handelsregister staan, kunnen dit melden bij de RVO. Die bekijkt dan per geval of daar wat aan te doen is. De dienst vraagt ondernemers wel om enig geduld bij de aanvragen, want ‘door enorme drukte’ lukt het niet altijd om in te loggen.