Collectebus is nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen

Steeds minder mensen hebben contant geld op zak. Uw organisatie zal daar bij de deur-aan-deur-collectes op in moeten spelen. Dit kan bijvoorbeeld met de QR-iDeal-codes op de collectebussen of met Tikkie-donaties.

14 november 2018 | Door redactie

De 25 landelijk collecterende goede doelen haalden in 2017 in totaal bijna € 39 miljoen op. Dat is een flinke daling met vijf jaar geleden, de opbrengst was toen nog € 46,5 miljoen. Goede doelen passen daarom hun collectes aan, zodat ook mensen die geen contanten op zak hebben een donatie kunnen doen. Stichting Collecteplan is vorig jaar gestart met een proef voor pinbussen. Daarnaast is de koepelorganisatie gestart met een proef met het gebruik van QR-codes. Rabobank en Knab doen al mee aan dit experiment. En ook de Tikkie-donaties zijn steeds meer in trek bij donateurs.  

Cashloos doneren levert meer op

Het gebruik van deze nieuwe methodes biedt veel voordelen voor goede doelen. Het geld staat namelijk direct op de rekening van uw organisatie en er zijn minder administratiekosten aan deze donatiemethode verbonden. Daarnaast levert doneren met de pinpas of telefoon ook meer op. Een donatie met de pinpas is namelijk 30% hoger dan een donatie met contant geld.
Toch zijn er ook kosten verbonden aan de nieuwe donatiemogelijkheden. Uw organisatie krijgt namelijk te maken met transactiekosten voor een cashloze donatie. Bij een online collectebus gaat er ook nog een klein bedrag naar de ontwikkelaar van het platform. De hoogte van deze kosten verschilt per platform.

Collectebus blijft in straatbeeld

De ouderwetse collectebus gaat voorlopig nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Donateurs kunnen dus nog steeds kiezen tussen contant of cashloos. De komende jaren zullen de organisaties kijken welke methode het beste werkt en of er nog verbeteringen noodzakelijk zijn. Contant geld is nu nog onmisbaar voor een geslaagde collecte.