Goede doelen meten hun resultaten niet

Uit onderzoek blijkt dat goede doelen niet altijd op de hoogte zijn van de resultaten van hun inzet. Dit zou voortkomen uit de angst dat donateurs organisaties verwijten dat er te veel geld aan de strijkstok blijft hangen. Maar er is nu eenmaal geld nodig voor een goede evaluatie, waarop donateurs hun keuze voor een goed doel kunnen baseren.

17 april 2014 | Door redactie

In het proefschrift ‘Waarom ‘goed’ doen, niet genoeg is’ doet promovendus Kellie Liket van de Erasmus Universiteit Rotterdam uit de doeken dat de meeste non-profitorganisaties hun programma’s amper evalueren en resultaten van eerdere projecten niet gebruiken voor het samenstellen van een nieuw project. Goede doelen laten verder maar oppervlakkig zien wat er met het geld van hun donateurs gebeurt, namelijk via anekdotes. Dit geeft echter te weinig inzicht, want misschien dat een gebouwde school alweer leeg staat of dat malarianetten helemaal niet worden gebruikt. 

Effectiever opereren vanwege metingen

Uw goededoelenorganisatie zit wat dit betreft in een spagaat: aan de ene kant kost een goede meting van de impact van uw project geld en aan de andere kant mag u maar weinig kosten maken van de donateur. Liket wijst er echter op dat de donateur er juist meer aan heeft als zijn geld effectief wordt besteed en daarvoor moet uw organisatie investeren in metingen. Momenteel is het eigenlijk niet duidelijk welk organisaties de meeste impact hebben. Als u uw strategie koppelt aan de uitkomsten van een evaluatie, kunt u effectiever aan de slag en u onderscheiden van andere goede doelen. Donateurs krijgen immer bij u een duidelijk(er) beeld van de impact van hun donatie. 

Fondsenwervingsstrategie online

Door de uitkomsten van uw projecten te meten en uitgebreid te evalueren kunt u (potentiële) donateurs concrete resultaten voorschotelen bij een giftverzoek. Dit kan uw organisatie verwerken in haar fondsenwervingsstrategie. In het aprilnummer van Bestuur Rendement, dat binnenkort bij abonnees op de mat valt, kunt u uitgebreid lezen hoe u deze strategie online kunt inzetten.