Goede doelen verliezen trouwe donateurs

De vaste gevers haken steeds vaker af bij goede doelen. In 2018 daalde de opbrengst van particuliere donaties met 2,6% tot € 709 miljoen. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van de Volkskrant.

25 september 2019 | Door redactie

De Volkskrant doet jaarlijks onderzoek naar de opbrengsten uit eigen fondsenwerving bij de 25 grootste goede doelen. Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal vaste donateurs de laatste jaren flink terugloopt. Bij het Wereld Natuur Fonds (WNF) stopten vorig jaar bijvoorbeeld 64.000 vaste donateurs hun jaarlijkse bijdrage. De afgelopen jaren zag het WNF het aantal vaste donateurs daardoor flink teruglopen, van 820.000 in 2013 naar 671.000 vorig jaar. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de inkomsten bij het WNF, de opbrengsten uit donaties daalden in 2018 met 16,8% naar 33,1 miljoen.

Opbrengsten lastig op peil te houden

Ook andere goede doelen merken dat het aantal vaste donateurs afneemt. Het is daardoor lastig om de opbrengsten op peil te houden. Dit alles lijkt het gevolg te zijn van het veranderen van het geefgedrag. Jongeren willen steeds vaker flexibel doneren en niet vastzitten aan een bepaald goed doel. De donatie moet digitaal mogelijk zijn en ze geven bijvoorbeeld alleen bij een bepaalde acties of campagnes. Daarnaast scoren sportacties of een andere uitdaging vaak ook goed.

Daling van de opbrengst

Het verliezen van trouwe donateurs heeft uiteraard ook gevolgen voor de opbrengst. In 2018 daalde die bij de 25 grootste goede doelen met 2,6%. KWF Kankerbestrijding heeft ook vorig jaar de hoogste opbrengst weten te behalen (ruim € 117 miljoen). Dat was een daling van 1,8%. Artsen zonder Grenzen en de Hartstichting staan op de tweede en derde plaatsen en zagen hun opbrengst juist iets stijgen. Voor Artsen zonder Grenzen kwam de opbrengst uit op ruim € 55 miljoen (stijging van 3,0%) en voor de Hartstichting op € 43 miljoen (stijging van 3,6%). 

Bijlagen bij dit bericht