Jongeren minder gevoelig voor persoonlijke benadering

Het werven van fondsen door met een collectebus langs de deuren te gaan, werkt minder goed voor jongeren (18 tot en met 34 jaar). Uit onderzoek van marketing- en mediabureau Mediaxplain blijkt dat beroering, een makkelijke manier van bereiken en een snelle manier van doneren belangrijk zijn voor jongeren.

23 augustus 2017 | Door redactie

Het onderzoek laat zien dat jongeren minder gevoelig zijn voor persoonlijke benadering door goede doelen. Daarnaast zitten ze niet graag vast aan een donatie. Slechts 20% van de jongeren doneert via een automatische incasso (bij ouderen is dat 40%). Uw organisatie zal bij jongeren meer moeten inspelen op de beroering. Jongeren zijn namelijk vatbaarder voor externe waarden zoals emotie (54% van de jongeren en 40% van de ouderen) en een goed gevoel erbij krijgen (59% van de jongeren en 42% van de ouderen). De geefervaring speelt bij jongeren dus ook mee.

Doneren moet eenvoudig zijn

De manier van bereiken speelt ook een grotere rol. Jongeren zijn meer geneigd om te doneren bij een duidelijke reden van buitenaf. Ze ervaren sneller een sociale druk (52% van de jongeren en 32% van de ouderen) en willen niet achterblijven bij anderen (36% van de jongeren, 21% van de ouderen). Daarnaast moet het niet te lastig zijn om te doneren. Jongeren geven sneller aan het goede doel als doneren eenvoudig kan door bijvoorbeeld iDeal of via sms. Uw organisatie moet bij het benaderen van potentiële donateurs dus rekening houden met de leeftijd.