Positief imago doet inkomsten goed doel stijgen

Non-profitorganisaties kunnen in de regel bouwen op inkomsten van gulle gevers. Organisaties met een positief imago genieten hierbij de voorkeur. KWF Kankerbestrijding heeft op dit moment het sterkste imago van alle goede doelen. Ook voelt men de meeste waardering voor en binding met deze organisatie. Dat blijkt uit onderzoek onder 3.000 Nederlanders.

20 april 2012 | Door redactie

Elke twee jaar wordt de populariteit van goede doelen onderzocht door Hendrik Beerde Brand Consultancy. Elk merk wordt dan op 40 verschillende factoren onderzocht. KWF Kankerbestrijding staat in het onderzoek – net als vorig jaar – op de eerste positie. De CliniClowns en het Rode Kruis staan dit jaar op respectievelijk de tweede en derde plaats. Onder jongeren is het Wereld Natuur Fonds het favoriete goede doel.

Goededoelensector ontwikkelt zich positief

Het merendeel van de goede doelen heeft in de afgelopen twee jaar een sterker imago gekregen. Het imago is dan de gevoelsmatige meerwaarde die de organisatie heeft. Deze reputatiestijging gaat gepaard met stijgende inkomsten van de charitatieve sector. Zo zag de stichting Red een Kind haar reputatie maar liefst 77% stijgen ten opzichte van twee jaar eerder en het Nationaal MS Fonds zag de inkomsten met 39% toenemen.