Problemen bij afstorten van collecteopbrengsten

Banken hebben de laatste tijd de infrastructuur veranderd en daardoor ondervinden vrijwilligers problemen bij het afstorten van de collecteopbrengsten. Goede Doelen Nederland en Stichting Collecteplan hebben daarom een brief gestuurd naar ABN AMRO, ING en Rabobank om zo snel mogelijk het probleem te bespreken.

26 mei 2021 | Door redactie

De wijziging van de infrastructuur zorgt er bijvoorbeeld voor dat vrijwilligers het muntgeld en papiergeld niet op dezelfde locatie kunnen afstorten. Daarnaast zorgt de omzetting naar de Geldmaatautomaten ook voor problemen. Die automaten zijn nog niet overal beschikbaar en daarnaast sluiten banken steeds meer filialen. Dit maakt het voor vrijwilligers lastiger om geld af te storten. De dichtstbijzijnde bank is daardoor soms een flink stukje rijden. Vrijwilligers haken daardoor af.

Spoedoverleg met banken over afstorten opbrengsten

Het is verder ook niet mogelijk om met een pas van een andere bank geld af te storten bij ABN AMRO, ING en Rabobank. Deze banken maken immers gebruik van de Geldmaatautomaten. Dit maakt het werk voor vrijwilligers er niet makkelijker op. Goede Doelen Nederland en Stichting Collecteplan slaan nu alarm en willen in gesprek met de ABN AMRO, ING en Rabobank. Eind april hebben deze banken een brief ontvangen met het verzoek voor een spoedoverleg. Er zijn namelijk maatregelen nodig om te voorkomen dat vrijwilligers geen collectes meer willen verzorgen. Mocht de situatie niet veranderen, dan kan dat grote gevolgen hebben voor goede doelen.