Sneller geven aan goed doel met keurmerk

Nederlanders die van plan zijn om te doneren, geven eerder aan een organisatie met een keurmerk (51%). Slechts bij 16% van de Nederlanders speelt dit geen rol. Dit blijkt uit onderzoek van DirectResearch.

18 december 2019 | Door redactie

DirectResearch heeft onderzoek gedaan onder Nederlanders van 18 jaar of ouder die wel openstaan om te doneren aan een goed doel. Op de stelling ‘Een keurmerk draagt ertoe bij dat ik eerder zou overwegen een goed doel te steunen’ antwoordt meer dan de helft van de ondervraagden met ‘helemaal mee eens’ (13%) of ‘mee eens’ (38%). Het is voor veel donateurs dus belangrijk dat een organisatie een keurmerk heeft. Uw organisatie heeft er dus profijt van om in het bezit te zijn van een keurmerk.

Besteding van het geld belangrijk kenmerk

Daarnaast is in het onderzoek gevraagd naar de inhoud van het keurmerk. Voor de ondervraagden is het belangrijk dat een keurmerk over de juiste besteding van het geld door het goede doel moet gaan (72%). Dit kenmerk van het keurmerk steekt er echt met kop en schouders bovenuit. Ver daarachter komen betrouwbaarheid (8%) en transparantie (4%) op de tweede en derde plaats. Opvallend is ook dat 13% van de ondervraagden niet weet wat een keurmerk zou moeten inhouden.

Erkenningsregeling van het CBF

In Nederland zijn de meeste goede doelen aangesloten bij de erkenningsregeling van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Dit keurmerk voor goede doelen bestaat sinds 1 juli 2016 in Nederland. Sinds 1 november zijn er 600 organisaties in het bezit van het keurmerk van het CBF. Om in aanmerking te komen voor dit keurmerk moeten organisaties aantoonbaar een bijdrage leveren aan een betere wereld, zorgvuldig met het opgehaalde geld omgaan, verantwoording afleggen en zich laten controleren waar nodig. Het CBF controleert of organisaties aan deze strenge kwaliteitseisen voldoen.