Sommige sponsors zijn niet geschikt

Als bestuurder van een vereniging bent u veel bezig met sponsorgelden. U bent altijd op zoek naar nieuwe sponsors. En hoe groter het de sponsor is, hoe beter het voor uw organisatie is. Maar niet iedere sponsor is geschikt. U heeft ook rekening te houden met andere zaken, zoals kinderen.

25 november 2010 | Door redactie

Sportverenigingen hebben veel kinderen als leden. Daar heeft u als bestuurder rekening mee te houden en daar bent u zelfs verantwoordelijk voor. Dat betekent dat sommige sponsors niet geschikt zijn voor buitenreclame. Heeft u daar maling aan, dan kunt u de Reclame Code Commissie (RCC) op uw dak krijgen.

Kampong en Heineken

Bierbrouwer Heineken is een grote naam. Voor u als bestuurder natuurlijk aantrekkelijk om binnen te halen als sponsor. Zo dacht de bestuurder van hockeyvereniging Kampong vast ook. Heineken had namelijk reclame op de boarding rondom de hockeyvelden staan. Hierover hadden enkele ouders van jeugdleden geklaagd. Volgens het RCC zijn die klachten gegrond omdat op sommige momenten het publiek voor meer dan 25% uit kinderen bestaat. Dat is in strijd met de regels die de bierbrouwerijbranche zichzelf heeft opgelegd en dus moet Kampong de borden verwijderen. Heineken gaf toe zich niet gehouden te hebben aan de brancheregels en gaat dan ook niet in hoger beroep tegen de uitspraak.