Sporten voor het goede doel is superpopulair

Het organiseren van een sportevenement is een lucratieve manier om fondsen te werven voor uw goede doel. De laatste jaren neemt het aantal evenementen flink toe en zijn ook de inkomsten van deze sportevenementen flink gestegen.

6 september 2017 | Door redactie

De Alpe d’Huzes, Roparun, Amsterdam City Swim en Ride for the Roses zijn maar enkele voorbeelden van sportevenementen die geld proberen op te halen voor een goed doel. Sporten voor het goede doel is populair en levert steeds meer geld op. Uw organisatie kan daar ook van profiteren door mee te liften op een bestaand evenement. Lopers kunnen door sponsoring bijvoorbeeld geld ophalen tijdens een bestaande hardloopwedstrijd. Steeds vaker hebben goede doelen ook ambassadeurs die met hun eigen acties geld ophalen. Dit kan bijvoorbeeld heel goed via platforms als Pifworld, Supportanddonate, Kentaa en Geef.nl. Uw organisatie kan natuurlijk ook besluiten om een eigen sportevenement te organiseren (tools).

Motivatie om mee te doen

Maar waarom is het meedoen aan sportevenementen voor het goede doel zo populair? Meestal doen mensen mee, omdat ze bijvoorbeeld iemand in hun omgeving kennen met de ziekte waar het goede doel geldt voor ophaalt. Dit motiveert mensen om zich in te zetten voor het goede doel. Daarnaast zorgen dit soort evenementen ook voor een saamhorigheidsgevoel. Groepsdruk kan ook een belangrijke reden zijn om mee te doen. Als bijvoorbeeld collega’s al meedoen, haken andere collega’s sneller aan. Verder kunnen bekende Nederlanders die meedoen aan het evenement ook een belangrijke motivatie zijn.