Transparantie is wat een donateur wil

Veel donateurs schenken niet met hun gevoel maar met hun verstand. Dat maakt het voor u nóg belangrijker om de gulle gever transparantie te bieden. Steeds vaker wil de donateur weten wat er precies met zijn geld gebeurt. U kunt daarvoor zorgen.

2 mei 2011 | Door redactie

Om zo veel mogelijk giften binnen te krijgen, bent u misschien geneigd om op het schuldgevoel van de gever te werken. Een hartverwarmende bedelbrief moet mensen wel naar hun portemonnee laten grijpen. Maar daarmee kunt u wel eens in uw eigen vingers snijden. Mensen geven niet meer zo snel aan charitatieve organisaties, omdat ze denken dat maar 50 tot 60% van het ingezamelde geld daadwerkelijk op de juiste plaats terechtkomt. Dat ligt in werkelijkheid rond de 80%.

Donateur steeds veeleisender

Om nu als goed doel nog wel succes te hebben, moet u ervoor zorgen dat de donateurs precies kunnen zien waar hun geld naartoe gaat en welke doelen er met het geld bereikt zijn. Daar zijn allerlei creatieve mogelijkheden voor: u kunt bijvoorbeeld filmpjes en grafische elementen op internet gebruiken. Zo zorgt Platform Pifworld ervoor dat de donateur op projectniveau kan zien welke doelstellingen, activiteiten en budget er met projecten gemoeid zijn. Daarnaast heeft het Centraal Bureau Fondsenwerving een landelijke Register Goede Doelen onder de slogan ‘Weet waarvoor je geeft’ geïntroduceerd. Transparantie blijkt mensen aan te sporen om te doneren.