Verzend- en leesmoment van e-mail goed op elkaar afstemmen

De meeste Nederlanders checken dagelijks hun e-mailberichten. De e-mails worden bij voorkeur rond 7.00 uur en na 19.00 gelezen. Hierdoor sluit het verzendmoment niet altijd aan bij het leesmoment. Dit blijkt uit het recente Nationaal E-mail Onderzoek 2019 van Spotler.

23 oktober 2019 | Door redactie

Bijna alle Nederlanders gaan dagelijks na of ze een e-mail hebben ontvangen (97%). Gemiddeld checken ze daarbij drie keer per dag de e-mailbox. Net als in 2018 hebben de meeste Nederlanders de voorkeur om hun e-mail vroeg in de ochtend of ’s avonds te checken. De minst favoriete leesmomenten zijn tussen 11.00 en 13.00 uur en tussen 15.00 en 17.00. Dit sluit niet altijd aan op de verzendmomenten van de organisaties. Uit de DDMA E-mail Benchmark 2019 blijkt namelijk dat veel organisaties de mailings overdag de deur uit doen.  

Keuze voor de verzenddag

Ook de verzenddag kan daarbij uitmaken. Veel organisaties hebben de voorkeur om een mailing op dinsdag of donderdag te sturen. Dit onderzoek laat echter zien dat bijna alle Nederlanders dagelijks hun e-mail checken. Het zou daardoor minder moeten uitmaken op welke dag een organisatie een e-mail of nieuwsbrief stuurt.

Actief op social media

Veel Nederlanders (91%) zijn ook dagelijks actief op social media. Dit gebeurt vaak ook meerdere keren per dag. Vooral in de avonduren na 19.00 uur checken veel mensen hun social media. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om persoonlijke communicatie (91%), entertainment (70%) en het checken van actualiteiten (54%).  

E-mails lezen op de smartphone

Bij dit alles is de smartphone steeds belangrijker. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 blijkt namelijk dat 54% van de Nederlanders hun e-mailberichten lezen op de smartphone. In 2018 was dat  nog 46%. Het aandeel van de desktop (15%), laptop (21%) en tablet (10%) neemt steeds verder af. Het is dus belangrijk dat uw e-mail of nieuwsbrief ook goed te lezen is op de smartphone. 

Bijlagen bij dit bericht