Voorwaarden kantineregeling versoepeld

Als uw non-profitorganisatie een eigen kantine exploiteert, kunt u gebruikmaken van een fiscale regeling: de kantineregeling. Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft de voorwaarden voor deze regeling onlangs met terugwerkende kracht tot 1 januari 2013 versoepeld, waardoor uw organisatie mogelijk in aanmerking komt voor een overgangsregeling.

28 februari 2013 | Door redactie

U kunt via deze overgangsregeling de kantineopbrengsten van uw organisatie in de BTW betrekken als het totaal van de ontvangsten samen met de fondswervende diensten in een jaar méér bedragen dan € 22.689 (voor sportverenigingen geldt een bedrag van € 31.765), maar minder dan € 68.067. Komen de kantineontvangsten voor uw organisatie uit op een bedrag boven € 68.067, dan is de exploitatie van de kantine altijd belast met BTW. Over de vrijstelling voor fondsenwervende diensten in de kantineregeling las u eerder al in het bericht ‘BTW-vrijstelling geldt ook voor fondswerving’ op Bestuur Rendement.

Overgangsregeling geldt ook voor eerder gemaakte afspraken

De overgangsregeling voor de kantineregeling mag u ook toepassen als uw organisatie vóór 1 januari 2013 een overeenkomst heeft gesloten voor een grote investering (bijvoorbeeld de bouw van een nieuw clubhuis) maar het investeringsgoed niet vóór 1 januari 2013 in gebruik heeft genomen. Verder geldt de overgangsregeling als u vóór 31 december 2012 een overeenkomst heeft gesloten voor de verbouwing van een kantine die pas wordt afgerond ná 1 januari 2013. Voorwaarde is dan wel dat de verbouwing geen levering voor de BTW is, maar als dienst, omdat er door de verbouwing geen nieuw goed ontstaat. In de nieuwste editie van Bestuur Rendement, die deze week bij u op de mat ligt, leest u meer over de kantineregeling.