Als uw organisatie donaties nodig heeft om haar doelen te bereiken, moet u zich verdiepen in de achtergrond van potentiële donateurs als u om een donatie vraagt. Een klein deel van die groep is vermogend en dat vereist vaak een andere benadering. Die kunt u baseren op een aantal kenmerken van de gulle gever.
Op het moment dat uw organisatie (deels) afhankelijk is van de vrijgevigheid van anderen, wilt u daar op een goede manier mee omgaan. U kunt hierbij meer bereiken door elke donateur persoonlijk te benaderen. Om de gulle gevers te kunnen overhalen tot het doen van een donatie. moet u zoveel mogelijk weten over zijn geefbereidheid en achtergrond. Daarvoor kunt u gebruikmaken van de uitkomst van het onderzoek van ABN AMRO MeesPierson en Maastricht University naar het profiel van de Nederlandse filantroop. Dé filantroop bestaat niet, maar er zijn wel degelijk overeenkomsten tussen gulle gevers als het gaat om hun overtuiging, inzet en streven naar het bereiken van maatschappelijke doelen – doelen die uw organisatie nastreeft.
In het rapport (pdf) vindt u een uitgebreid overzicht van de kenmerken van filantropen, oftewel van gulle gevers die bereid zijn soms tot duizenden euro’s te doneren. In onderstaand overzicht vindt u een aantal belangrijke kenmerken: