VERDIEPINGSARTIKEL

De mogelijkheden van Clubhouse voor uw fondsenwerving

Inmiddels hebben velen er al van gehoord: Clubhouse, het nieuwe platform voor sociale media. Clubhouse is een audio-only platform waar mensen bij elkaar komen om te luisteren en te praten over bepaalde onderwerpen.

Eén van de belangrijkste eigenschappen van Clubhouse is dat het alleen audio is en dat het live is. Daarmee zit het tussen een podcast en een live talkshow in. Leuk zult u denken, een nieuwe soort op het gebied van sociale media! Maar wat kunt u hiermee als goed doel?


28 april 2021 5 minuten Door redactie

Dit verdiepingsartikel wordt u aangeboden door Rendement Online en is geschreven door Patricia Heemskerk, oprichter van Het Goededoelenmeisje, tel: 06 28 25 94 46, e-mail: patricia@hetgoededoelenmeisje.nl, www.hetgoededoelenmeisje.nl


Clubhouse bestaat sinds april vorig jaar en is vooral de afgelopen maanden explosief gegroeid naar zo’n 10 miljoen gebruikers wereldwijd (maart 2021). Met dagelijks 2 miljoen actieve gebruikers is Clubhouse een sociaal medium waar uw organisatie rekening mee moet gaan houden. Inmiddels maken mensen als Elon Musk, Oprah Winfrey en onze eigen Mark Rutte ook gebruik van dit nieuwe platform.

Discussiëren over allerlei onderwerpen

Clubhouse is een platform met live audio waarbij u in ‘rooms’ kunt meeluisteren en eventueel mee kunt discussiëren over bepaalde onderwerpen. Het grote verschil met het andere grote audio­fenomeen podcast is dat Clubhouse live is. De sessies worden niet opgenomen.

Hierdoor ontstaat er voor geïnteresseerde luisteraars een urgentie om erbij te willen zijn. Zeker als het om actuele en interessante onderwerpen gaat. Erg interessant voor goede doelen die vooral op de inhoud met hun achterban willen communiceren.

Onlangs heeft dr. Luc Colemout een 24-uursmarathon gehouden voor StopDarmKanker waarbij naast inhoudelijk interessante discussies tussen professionals, luisteraars en patiënten ook donaties werden geworven.

Verschil tussen het platform Clubhouse en een podcast?

Clubhouse werkt niet hetzelfde als een podcast. Er zijn duidelijke verschillen. Wat zijn de verschillen tussen deze twee?

Clubhouse

  • laagdrempelig;
  • interactief;
  • 30 tot 45 minuten discussieplatform;
  • openbaar en besloten rooms;
  • alleen investering in tijd;
  • direct mogelijk om te doneren.

Podcast

  • specifiek onderwerp;
  • luisteraar kiest zelf moment;
  • serie-vorm mogelijk;
  • 20 tot 30 minuten luistertijd;
  • investering in geld nodig.

Uitproberen en pionieren

Wat kunt u als fondsenwerver met het platform Clubhouse? Aan de hand van een zelfgestarte room voor Clubhouse leg ik u het een en ander graag uit.

In maart zijn we met een aantal fondsenwervers de Clubhouse met de naam Fun(d)raising gestart. Het doel hiervan is om het uit te proberen en te pionieren. Een soort speeltuin voor fondsenwervers waarin we gezamenlijk over aspecten van ons vak kunnen praten.

Deze room is openbaar, wat betekent dat iedereen mee kan doen (tot het maximum van 5.000 deelnemers per room). Wekelijks wordt er een bepaald onderwerp uitgelicht, denk bijvoorbeeld aan: hoe zet u de donateur centraal in uw organisatie, of netwerken en fondsenwerven met zakelijke partners.

Hoe werkt zo’n room?

Een room in Clubhouse moet u zien als een virtuele bijeenkomst waarbij verschillende mensen bij elkaar zijn om van gedachten te wisselen over een specifiek onderwerp. De bijeenkomst heeft een podium om met elkaar in discussie te gaan en een zaal vol met luisteraars. De luisteraars kunnen virtueel hun hand opsteken om aan te geven dat ze iets willen toevoegen aan de discussie en worden dan op het podium toegelaten om hun verhaal te doen. U kunt dus actief meedoen of lekker meeluisteren.

Enthousiaste luisteraars

Voordeel van deze room is dat iedereen die iets met fondsenwerving heeft (zoals experts, geïnteresseerden en starters) van harte welkom is om te komen luisteren en mee te doen in de discussie.

Wat opvalt is dat er door de interactie een dynamiek ontstaat waar luisteraars enthousiast van worden. De ideeën en mogelijkheden borrelen daardoor vanzelf op. De visie die belicht wordt vanuit verschillende invalshoeken maakt het erg interessant om naar te luisteren.

Uw goede doel kan Clubhouse gebruiken als een verbindingsmogelijkheid om uw achterban en donateurs (nog) meer te verbinden aan uw organisatie. Als goed doel heeft u zeer unieke en waardevolle content die u vooral via een sociaal medium als Clubhouse goed kunt inzetten.

Door het vluchtige karakter kunt u zelfs onderwerpen regelmatig herhalen. Net zoals u bepaalde Facebook- & Instagramposts ook herhaalt om meer mensen te bereiken met uw bericht.

Netwerken met gelijkgestemden over specifieke onderwerpen

Discussie, vragenuurtje of netwerkclub

Qua ideale content voor Clubhouse kunt u bijvoorbeeld denken aan een speeddate met één van uw ambassadeurs, een lotgenotencontact, een discussie met voor- en tegenstanders, inhaken op een actualiteit of een inhoudelijk vragenuurtje.

Deze laatste optie is vooral interessant voor gezondheidsfondsen die telefonisch veel vragen ontvangen over bepaalde ziektebeelden of aandoeningen. Is het onderwerp gevoeliger dan kunt u voor een besloten room kiezen, zodat luisteraars zich eerst moeten aanmelden en alleen met een uitnodiging toegang krijgen tot de room.

Voor uw zakelijke partners, bedrijven en organisaties die uw goede doel steunen, kunt u Clubhouse ook als een netwerkplatform aanbieden. Vooral voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) kan dat interessant zijn omdat ze kunnen netwerken met gelijkgestemden over specifieke onderwerpen waar uw organisatie zich hard voor maakt.

Een voorbeeld van zo’n netwerk is de Oxfam Novib MKB netwerkclub. Dit is een groep van mkb-ondernemers die zich verbonden hebben aan Oxfam Novib en regelmatig bij elkaar komen. Door de huidige coronacrisis zijn fysieke bijeenkomsten niet meer mogelijk, maar middels Clubhouse kunt u het netwerken toch blijven faciliteren.

Clubhouse biedt een mooie kans om bedrijven aan uw organisatie te binden

Fondsenwervende mogelijkheden

Daarnaast biedt Clubhouse u een mooie kans om bedrijven aan uw organisatie te binden, door netwerkopties aan te bieden op thema’s die passen bij uw goede doel. Zo’n ‘netwerk-lidmaatschap’ kunt u koppelen aan het donateurschap voor uw organisatie.

Dat betekent dan een win-winsituatie. Uw organisatie krijgt financiële en inhoudelijke steun en de steunende bedrijven krijgen een netwerk, inhoudelijk input en voldoen aan hun beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Er zijn nog andere fondsenwervende mogelijkheden met Clubhouse. Zo kunt u tijdens en na een interessante en inhoudelijke discussie met particulieren eindigen met een call-to-action om uw goede doel te steunen.

Direct doneren in Clubhouse

Grote kans dat de mensen openstaan voor uw giftverzoek, de verbinding is tenslotte op de inhoud geweest, waardevolle informatie is gedeeld. Dit is het moment om potentiële donateurs te vragen om uw goede doel te ondersteunen.

Wel moet het doneren makkelijk zijn. Clubhouse maakt dit sinds kort mogelijk doordat ze een betaalfunctie hebben toegevoegd aan het platform. Hierdoor is het mogelijk om direct geld te doneren. Gebruikers kunnen zelf de hoogte van het bedrag bepalen. Wel moet uw organisatie deze optie inschakelen in de instellingen om donaties te kunnen ontvangen.

Een gift vragen in ruil voor exclusieve ­toegang

Gift vooraf

Een andere mogelijkheid is om vooraf een gift te vragen in ruil voor de exclusieve toegang tot een room van Clubhouse. Deze optie is interessant bij unieke ervaringen zoals een meet en greet met één van de ambassadeurs van uw goede doel of voor uw bedrijvennetwerk.

Clubhouse staat nog in de kinderschoenen, waardoor er nog alle vrijheid is om de mogelijkheden uit te proberen en te ontdekken. Genoeg mogelijkheden dus voor uw organisatie.

Mogelijkheden om Clubhouse uit te proberen

Heeft u zin om een keertje te discussiëren over de mogelijkheden van Clubhouse, zoek de Fun(d)raising room maar eens op. U kunt dan zien wat er allemaal mogelijk is. Helaas is Clubhouse nu nog alleen voor iPhone-gebruikers toegankelijk, de Android-versie komt er binnen enkele maanden aan. Voor Clubhouse heeft u vooralsnog ook een uitnodiging nodig om toegelaten te worden.

Wilt u Clubhouse uitproberen? Meldt u dan aan en kijk of iemand in uw netwerk u kan toelaten tot Clubhouse. Lukt dit niet stuur me dan een persoonlijk berichtje en ik stuur u een uitnodiging toe (zolang de voorraad strekt). Veel luisterplezier!